Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Zorg en pionieren

Laatst bijgewerkt op:

De laatste jaren lijkt de druk in het onderwijs alleen maar meer te worden. We hebben veel meer administratie erbij gekregen en de tijd in de klas lijkt als maar korter te worden. Tot overmaat van ramp ging de overheid ook nog bezuinigen.  Passend onderwijs klonk in mijn oren alleen maar meer werk. Daarom had ik geschreven naar het onderwijspioniersproject. Mijn idee was in eerste instantie om een dag te organiseren waarop we geïnformeerd werden en waar we konden sparren over passend onderwijs.  Dit bleek echter niet bij ons team te passen. Ik kwam er gaande weg ook achter dat ik eigenlijk 2 kanten op kon.  Hoe kunnen we het voor de “gewone” leerling  en onszelf behapbaar maken. En hoe zorgen we ervoor dat iedereen hetzelfde zorgplan in zijn hoofd heeft die hier op de Ontdekking werkt.  Dus toen ben ik begonnen met het doorspitten van het huidige zorgplan. Hierin staat ook een zorgroute van de Meierij, waarin staat hoe we met kinderen met extra zorg om moeten gaan. Maar daarin vergeten we naar mijn idee een hele belangrijke groep kinderen die een beetje extra zorg nodig hebben. Deze kinderen kunnen vaak met een klein beetje hulp al veel verder zijn, zonder dat ze helemaal door de molen gehaald worden. Passend onderwijs Wat allereerst belangrijk is dat we allemaal weten wat passend onderwijs precies met ons doet en wat het voor ons betekent.  Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=EzVQDGDUP-Y  Een voorbeeld van externe hulp is Mario. Hij begleidt R….. tijdens zijn traject 1 keer in de week. Wat betekent dit nou voor de Ontdekking:  - samenwerkingsverband de Meierij is opgezet, dus alles onder 1 dak - zorgleerlingen moeten ergens geplaatst worden en deze worden verdeeld over de scholen in onze wijk. Dit wordt bewust gedaan, zodat niet maar 1 school met zorg belast wordt. - kleine zorg wordt binnen de school gehouden, hiervoor hebben we dus elkaar nodig - er is 1 zak geld waaruit we de zorg betalen  Huidige zorgroute:  Stap 1 Signaleren/observeren  Stap 2 IB inlichten  Stap 3 Gesprek met ouders  Stap 4 Gesprek met kind  Stap 5 Extra interventies  Stap 6 Groepsplan uitvoeren  Stap 7 Evaluatiegesprek groepsplan  Stap 8 Basiszorg op school aangevuld met externe  Stap 9 Extern onderzoek  Stap 10 Extra gespecialiseerde zorg of bovenschoolse zorg     Wat hebben we bereikt  Ik denk ook dat we veel meer in huis hebben dan we wel eens beseffen. Tijdens een vergadering hebben we in kaart gebracht wat we allemaal kunnen. Opleiding, cursus expertise, maar ook hobby’s omdat je zelfs hobby’s kunt inzetten in het onderwijs.  Met het MT is afgesproken dat je voortaan max 15 minuten krijgt om iets in te brengen in de bouwvergadering. Dat kan iets over een kind zijn, maar ook een bv irritatie over je werk oid. Dit kan dan bv op de draai je stoel manier zijn die op de studiedag gedaan is. Deze methode is kort maar krachtig.  Wat is er nou precies bereikt: de Zorgroute is Ontdekkingsproof geworden. Zo is het voor nieuwe collega’s, maar ook voor elkaar helder waar wij achter staan. De zorgroute zoals deze gemaakt is (n.a.v. teambesprekingen en IB-besprekingen) zit in de bijlage van deze blog.  Voor mij heeft het Pioniersproject een kans geboden om tijd te stoppen in iets wat voor ons allen op een laag pitje stond. Het is zo belangrijk om met elkaar te blijven communiceren en duidelijk dingen op papier te zetten. Ik had nu de kans om tijd en middelen te kopen om mijn doel te behalen. Uiteindelijk heeft het pionieren mij ook tot de beslissing gebracht om te stoppen in het onderwijs. Ik merkte dat ik veel meer verlangde en wilde dan er op school geboden kan worden en het tijd was om mijn horizon te verbreden.   ;None;None