Zone-onderwijs in de buitenruimte
Op Het Startblok ligt in de kleuterbouw de nadruk op spel. Vanuit het observatiemiddel KIJK! hebben wij zelf, zoals we het noemen, zone onderwijs ontwikkeld. Spel vindt plaats in 4 zones: taal, rekenen, atelier en thema. Samen met anderen onderzoek ik op welke wijze zoneonderwijs buiten vorm gegeven kan worden.;Afgelopen jaren zijn we begonnen aan de invoering van KIJK (uitgever Bazalt). Voor ons team bleek dat niet alleen het invoeren van een observatiemiddel voor de ontwikkeling van onze leerlingen, maar ook de start om ons kleuteronderwijs te evalueren en hiervoor een toekomst perspectief neer te zetten. We zijn vanuit de ontwikkelingslijnen van KIJK onze klaslokalen gaan inrichten. Dit om overzicht te krijgen voor zowel de leerling als de leerkracht. We werken nu tijdens de 'speelwerkles' vanuit vier zones: taal, rekenen, atelier en de themahoek. De basis ligt er, komende tijd zal dit verder inhoud krijgen en geborgd worden. Mijn initiatief voor de LOF sluit hierbij aan. Graag wil ik het speelplein, waarop alle kinderen van de school spelen, aanpassen. Nu is het een kaal plein met tegels en enkele speeltoestellen. Ik wil beginnen met een ontdek-speelplein voor de kleuters. Mijn ideaal is om daar een uitdagende plek te creƫren waar kinderen via spel gestimuleerd worden in hun ontwikkeling. Mijn zoektocht is om daarbij andere 'zones' en ontwikkelingslijnen te benutten dan tijdens het binnenspel. De ontwikkelingslijnen vanuit KIJK wil ik daarin mee nemen zodat de leerkracht ook handvatten krijgt om gericht te kunnen observeren. Komend jaar krijg ik via het LOF de middelen om me hier in te verdiepen. Dus... wordt vervolgd!;Onderzoeken in hoeverre ons zone-onderwijs ook buiten vorm gegeven kan worden. Ik win daarvoor informatie in bij ontwikkelaar van Kijk en werk samen met collega's, gemeente, hovenier, de peuterspeelzaal in onze school en andere scholen met een soortgelijke vraag/ervaring.