Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Zonder relatie geen prestatie

Laatst bijgewerkt op:

8.15 uur, maandag 20 augustus 2018 We zitten samen aan de koffie; 4 leerkrachten, 1 ib-er en de directeur. Nog napuffend van onze heerlijke vakantie zijn we vol verwachting van het nieuwe schooljaar. Alles is er klaar voor; de school, de klassen, de lessen, de juffen... Dus drinken we koffie! Ik vertel dat ik in het eerst van mijn juffenleven (inmiddels 10 jaar) gewoon goed heb geslapen de voorgaande nacht. Bijna met verbazing heb ik dat vanochtend bij wakker worden geconcludeerd. Ik lijk dus minder zenuwachtig en zekerder van mijn zaak dan andere jaren. Let op: LIJK, want nu het kwart over acht is en over 5 minuten de eerste kinderen de deuren van de school weer binnenstromen beginnen er in mijn buik vlinders te vliegen. Zal ik alle namen kennen? Lukt het me weer om het samen 'goed' te hebben? Zullen de kinderen wel iets leren dit jaar? Een drukkend gevoel maakt dat ik op het laatste moment voor de bel naar de wc ren... Net voordat ik de wc-deur dicht doe hoor ik mijn collega roepen: "jij was toch niet zenuwachtig!?" Inmiddels is er een week voorbij en lijkt de zomervakantie ver weg, heb ik een jaar vol fantastische plannen en uitvoeringen voor de boeg en hebben de kinderen en ik enigszins onze draai in de klas gevonden. Nou ja, onze draai... Vorige week waren de kinderen stil, voorzichtig en van alles onder de indruk. Deze week zijn de kinderen onderling de rollen aan het verdelen. De jongens stoeien wat af, de meisjes noemen elkaar 'beste vriendin' en iedereen houdt zich wel of juist niet aan de regels en spreken elkaar daarop aan. Ze gaan in contact met aan; fysiek, emotioneel, psychisch... En ik? Ik doe eraan mee! Ik doe voor, raak aan, benoem kwaliteiten. En ik kijk, ik kijk, ik kijk... Wat doet dit kind, hoe doet dit kind, wat heeft dit kind nodig? We beginnen het samen goed te krijgen...wij gaan relatie aan. Een relatie waarbij ik vertrouw, waardoor het kind kan vertrouwen. Een relatie waarbij ik waardeer, waardoor het kind leert waarderen. Zowel zichzelf als anderen. En dat is allemaal niet op verbaal vlak; We praten er niet eindeloos over. Nee, we doen en voelen en beleven! Met dat leren komt het wel goed! Wij gaan relatie aan! Meer lezen: non-verbaal gedrag leerkrachten en prestaties van leerlingen;None;None