Zomaar een dag in Unit 678
Hier op het blog was het stil, maar bij ons op school gebeurt er heel veel! Halverwege het vorige schooljaar ontstond het plan om de groepsverdeling dit jaar anders aan te pakken. Dit werd gevoed door het ‘Anders Organiseren’ binnen het bestuur, door de verwachte krimp op allerlei kleine scholen binnen onze regio, door de daling van ons eigen leerlingaantal en prognose dat dit daarna stabiel zal blijven, maar vooral ook vanuit behoefte om het onderwijs anders in te richten. In plaats van de klassieke verdeling in combinatiegroepen van twee jaargroepen met één leerkracht werken we dit jaar in drie units. We hebben een unit 123, 45 en 678. In deze units werken we grotendeels met twee leerkrachten. Wanneer ik dit aan anderen vertel kunnen ze zich er vaak geen voorstelling van maken. Daarom zal ik een willekeurige dag beschrijven in de unit waar ik zelf werk: Unit 678. Onze 32 leerlingen komen ’s morgens om kwart voor negen binnen in ons werklokaal. Zij nemen plaats in hun eigen tafelgroepje waar leerlingen uit 678 door elkaar zitten. We beginnen de dag met een gezamenlijk moment, een auditief – visueel dictee met tien woorden. Hierin komen dagelijks allerlei spellingsafspraken aan de orde. Voor de ene groep is een behandelde afspraak nieuw, voor de ander is het herhaling. Op twee dagen wordt groep 8 apart genomen voor dit dictee omdat zij toch ook wel wat spellingscategorieën hebben zoals bijvoorbeeld Franse Leenwoorden die in groep 6 nog minder aan bod komen, waar groep 6 juist ook nog wel eens behoefte heeft aan herhaling van woorden uit eerdere groepen. Dit dictee wordt afgenomen door één van de leerkrachten, de andere leerkracht kan op dit moment extra ondersteuning bieden aan de leerlingen die dit nodig hebben en hen directe feedback geven.Na een kwartier is het dictee voorbesproken, afgenomen en nagekeken en begint het rekenblok. Op de dagplanning op het bord zien de leerlingen precies wat van hen verwacht wordt. Een groep pakt de spullen voor rekeninstructie en neemt plaats in het instructielokaal. Hier zitten zij in rijen frontaal naar het bord gericht om de instructie goed te kunnen volgen. Een van de leerkrachten geeft deze instructie en kan haar aandacht volledig op deze groep richten. In het andere lokaal zijn de andere leerlingen intussen zelfstandig aan het werk met rekenen. Zij hebben op hun weektaak kunnen zien met welke les / welk leerdoel zij aan de gang gaan. De leerlingen verwerken dit op hun Snappet (speciale tablet). De overgebleven leerkracht neemt een groep aan de instructietafel, loopt hulprondes door de klas en houdt intussen op het digitale dashboard van Snappet precies in de gaten hoe de verwerking verloopt. Door middel van rode en groene bolletjes is in één oogopslag duidelijk of alles goed verloopt, of er bijvoorbeeld een som is die blijkbaar voor de hele groep problemen oplevert of dat er een leerling is die vastloopt. Na een half uur komt de groep uit het instructielokaal terug en gaan zij verder met het verwerken van de les. Een andere groep pakt de spullen en vertrekt naar dat lokaal voor hun instructie. Om tien uur ronden we dit werkblok af en gaan we eten en drinken. Vandaag eten en drinken we in met de hele unit. Intussen bekijken we een filmpje dat past bij de biologieles van vanmiddag. De ene leerkracht begeleidt de leerlingen, de andere gebruikt dit moment om het rekenblok te evalueren en te kijken of alle leerlingen hun werkdoelen behaald hebben. Om kwart over tien gaan de leerlingen naar buiten. De ene leerkracht gaat mee als pleinwacht, de andere leerkracht doet taken binnen de unit.Na de pauze begint het taal/spellingblok. Vandaag staat spelling op het programma. De leerkracht neemt voor de instructie alle leerlingen mee die nog problemen hebben met de open en gesloten lettergrepen. De andere leerlingen werken in het werklokaal verder aan hun spellingsdoelen. Aan de instructietafel wordt intussen met een klein groepje een dictee afgenomen. Het stoplicht staat op rood dus de leerkracht is niet beschikbaar. De leerlingen helpen elkaar binnen hun tafelgroepje wanneer zij ergens niet uitkomen. Een leerling die dan nog niet verder kan met een opdracht legt de Snappet even aan de kant en maakt nu eerst maar even de geschiedenisles van de weektaak. De groep uit het instructielokaal komt terug en gaat aan hun tafel verder werken. De leerkracht die de instructie gaf gaat hulprondes lopen en helpt de leerlingen die dit nodig hebben even verder. Een aantal leerlingen is klaar met spelling en vertrekt naar de gang. Daar gaan zij op een van de werkplekken overleggen over hun woordenschatopdracht.Om half twaalf wordt iedereen naar het lokaal geroepen. De leerlingen gaan met hun maatje lezen. Een leerkracht loopt rond, de ander neemt een groepje mee om met hen te gaan RALFI-lezen. De ochtend wordt afgesloten met een evaluatiemoment. Vandaag is er bij deze evaluatie extra aandacht voor het werken in tweetallen op de gang. Vorige week is besproken dat dit nog niet zo lekker liep, vandaag krijgen de leerlingen complimenten voor hoe ze dit deze week hebben gedaan. De leerlingen geven zelf aan dat zij nu ook veel effectiever werken en hun opdracht eerder in orde hebben.De middag begint. In het ene lokaal zitten de groepen 7 en 8 klaar voor Engels, in het andere lokaal heeft groep 5 en 6 biologieles. Na drie kwartier wisselen de leerkrachten om van lokaal. Groep 5 gaat terug naar de eigen unit, groep 6 krijgt aardrijkskunde. Nu krijgen de leerlingen uit 7 en 8 biologieles. Deze leerkracht heeft de lessen zo gepland dat zij de proef die ze aan de vorige groep liet zien met een uitbreiding nu weer gebruikt. De middag eindigt met een presentatiemoment binnen de unit. De leerlingen laten elkaar de uitwerkingen van de woordenschatopdrachten zien. In dit geval had iedere jaargroep een eigen opdracht, maar bij de presentaties leren alle groepen mee.Na schooltijd gaan de leerkrachten bij elkaar zitten voor het werkvloeroverleg. Via een vast format komen plus- en minpunten van deze dag naar voren met bijbehorende verbeterdoelen en afspraken. Door het format kunnen de leerkrachten in een kwartier de kern van de dag bespreken en plannen maken voor het vervolg. Daarnaast dient dit werkvloeroverleg gelijk als overdracht voor de collega die er vandaag niet was. Daarna ligt er nog een klein stapeltje werk dat even nagekeken moet worden, maar het meeste is al onder schooltijd bekeken en met de leerlingen geëvalueerd. De tijd die nu nog rest kan gebruikt worden om de lessen voor de volgende dag weer voor te bereiden. Dit is hoe een willekeurige dag nu verloopt. We zijn inmiddels bijna drie maanden onderweg in dit schooljaar. U zult begrijpen dat we niet zo soepel begonnen zijn. In het begin was het continu de vraag wie wat deed en wie wat zou coördineren. De dagelijkse overlegmomenten waren veel langer en er moest van alles geregeld worden. In korte tijd hebben we echter deze structuur neer weten te zetten en beginnen we juist momenten over te houden waardoor we ons onderwijs inhoudelijk beter vorm kunnen geven. Natuurlijk houd je altijd verbeterpunten. Wij als leerkrachten van deze unit zijn nog niet blij met het verloop van de middagen. Daar waar we in de ochtenden steeds meer toegaan naar het werken met leerlijnen en we de leerlingen onafhankelijk van hun jaargroep clusteren hakken we in de middagen alsnog de groep op basis van jaargroep in tweeën. Een volgend ontwikkelpunt dat ik op mijn verlanglijstje heb om tijdens dit LOFjaar met elkaar op te zetten is het werken met themaprojecten voor de zaakvakken waardoor we ook hier verbindingen kunnen leggen. In unit 123 zijn er op dit moment ook spannende dingen gaande. Waar het jaar in deze unit nog begon met een duidelijk scheidslijn tussen groep 1/2 en groep 3 ontstaan er nu steeds meer momenten waarin de leerlingen met elkaar leren. Hierover in een later blog meer.;None;None