Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Zo zorgen LOF leraren voor duurzame implementatie van hun onderwijsinnovatie [infographic]

Laatst bijgewerkt op:

Een idee voor onderwijsinnovatie is één ding. Een idee succesvol in je school realiseren is twee. En om echte verandering in je school door te voeren, is het verstandig om ook na te denken hoe je je onderwijsinnovatie duurzaam in de school implementeert. De leraren van de LOF onderzoeksgroep vroegen aan LOF leraren welke elementen bijdragen aan duurzame implementatie: bij henzelf, in hun aanpak en van hun omgeving.

Deelonderzoek LOF monitor 2.0

Het onderzoek Duurzame implementatie is onderdeel van de LOF monitor 2.0, het onderzoek dat de leraren van de LOF onderzoeksgroep in 2018 uitvoerden. Sinds de start van LOF in 2016 was dat het eerste jaar dat projecten werden afgerond. Dat bood de mogelijkheid om onderzoek te doen naar hoe LOF leraren hun project duurzaam in hun schoolomgeving implementeren. Het onderzoek ging in op welke factoren de duurzame implementatie van hun LOF initiatief beïnvloedden en welke rol het LOF traject daarbij speelde.

Krachtig leraarschap

Uit het onderzoek komt naar voren dat de leraar de drijvende kracht is om zijn of haar onderwijsinnovatie duurzaam te implementeren. Krachtig leraarschap is een belangrijke eigenschap hierbij: delen van verantwoordelijkheid en het innemen van een andere positie in het team kan stimulerend werken op de duurzaamheid van de onderwijsinnovatie en  de rol van de LOF-leraar in de school. Het is belangrijk om na afronding en borging van het project blijvend gebruik te maken van de kwaliteiten van de leraar. Dit versterkt de motivatie en het werkplezier en voorkomt uitstroom naar andere functies of organisaties.

Steun van leidinggevende

Een andere belangrijke factor voor duurzame implementatie van een onderwijsinnovatie is steun en betrokkenheid van de leidinggevende. Een leidinggevende kan steun geven door het commitment onder collega’s te vergroten en door het initiatief binnen en buiten de school te verspreiden. Door recht te doen aan de autonomie van de leraar, stimuleert de leidinggevende het zelfvertrouwen van de leraar. En dat heeft een positieve invloed op het doorzettingsvermogen en de samenwerking met collega’s.

Downloads

Meer informatie

Arda Droppers, leraar-onderzoeker | lof@caop.nl;None;None