Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Zo leer ik het best!

Laatst bijgewerkt op:

;Samen met de collega's van onze school een methode ontwikkelen t.a.v. het metacognitief en zelfregulerend leren bij feitenkennis. Welke leerstrategieën zijn meest effectief? Welke aanpakken en welke inhouden/werkvormen zijn effectief? Welke opbouw, welke instructie is vereist?;Doel voor de leraren: -leraren hebben de focus op leren leren i.p.v. kennisoverdracht -ik heb samen met mijn collega leraren een werkwijze/ methode ontwikkelt t.b.v. het leren leren en om te komen tot de doelen voor de kinderen -leraren in groep 5t/m 8 voeren deze aanpak uit Doel voor de kinderen: -de kinderen weten welke leerstrategieën er zijn om grip te krijgen op de te leren leerstof -de kinderen weten wat zijzelf nodig hebben om te leren - kennen zichzelf in hun manier van leren - weten hoeveel tijd, welke aanpak, welke ondersteuning zij nodig hebben. -de kinderen kunnen compenseren (bijv. zelf plaatjes zoeken bij woorden) Werkwijze: beginsituatie vaststellen - door nog te ontwikkelen vragenlijst en kindgesprekken t.a.v. het leren Een nog te ontwikkelen trainingbijeenkomst voor leerkrachten waarin zij geïnformeerd worden over de verschillende leerstrategieën. De eerste stappen in het implementatietraject waarin leerkrachten begeleidt worden in het aanleren van deze strategieën in de groep en de verdere begeleiding van de leerlingen naar het bewustzijn welke leerstrategie meest passend is. In groep 5 tot en met groep 8 krijgen de kinderen expliciet instructie t.a.v. leerstrategieën en worden begeleid in het onderzoeken welke leerstrategie meest passend zijn voor hen.