Zinvol leren voor nu en de toekomst: Chinees
Voor het vak Chinese taal en cultuur wil ik werkvormen ontwikkelen die niet alleen als uitdaging (verbreding, verdieping en variatie) kunnen dienen voor leerlingen, maar die ze ook aanzetten tot samenwerken, op ontdekking gaan, creëren, vernieuwen, gericht hulp vragen: kennis en vaardigheden leren toepassen, en vooral doorzetten tot het lukt. Wat het vak typeert ga ik vertalen naar vaardigheden die de moeite waard zijn voor leerlingen op de korte en lange termijn. De kennis over China wordt met die vaardigheden gericht verwerkt in zinvolle situaties. Het Chinees heeft de reputatie: te moeilijk, te arbeidsintensief, te anders, te ver weg van Europa … terwijl hierin juist de bouwstenen schuilen voor 21st century skills. Niet voor even, maar voor lange tijd kunnen doorzetten en iets succesvol afmaken is in elk vakgebied en te allen tijde belangrijk. Daarnaast verschilt China zo veel van het westen dat het land ons ontzettend veel kan inspireren en leren over de andere cultuur en de eigen. Door praktische differentiatiemethoden toe te passen wil ik iedere type leerling zo gericht mogelijk faciliteren en begeleiden. Casussen en meta-cognitieve vaardigheden vormen de basis voor zinvolle werkvormen en lesbrieven. Laten we ideeën over theorieën van en praktijkervaringen met differentiatiemethoden uitwisselen, maar ook tips en kritische feedback voor het ontwikkelen van werkvormen en lesbrieven. Mijn naam is Elise Baardman, docent Chinese taal en cultuur, werkzaam op het Visser ’t Hooft Lyceum en op enkele basisscholen in Leiden. ;None;None