Zelfverantwoordelijk leren
;De ambitie van dit onderzoek is om leerlingen meer zelfverantwoordelijk te maken voor het eigen leerproces. Leerkrachten zouden volgens Ebbens (2005) hier een duidelijke visie op moeten hebben. Dit initiatief moet ervoor gaan zorgen dat scholen die leerlingen laten zelfstandig werken de overstap kunnen maken naar het zelfverantwoordelijk leren.;Het doel is om een handreiking te schrijven voor scholen die de overstap van zelfstandig werken naar zelfverantwoordelijk leren willen maken. Dit gaat gebeuren door: - onderzoek naar de motivatie van leerlingen (stimuleren van de zelfverantwoordelijkheid). Een belangrijk uitgangspunt volgens Ryan en Deci (2000) is de aard van de motivatie, intrinsiek of extrinsiek. - bezoek aan scholen die al werken met zelfverantwoordelijk leren. - onderzoek naar doelen stellen. Hoe zorg je ervoor dat je de einddoelen van het basisonderwijs in het oog houdt met zelfverantwoordelijk leren? - onderzoek naar uitwerking in de praktijk. Hoe krijgt het zelfverantwoordelijk leren vorm in de klas? - gesprekken met leerkrachten binnen de stichting. Hoe ver zijn zij al met het zelfverantwoordelijk leren? (Niet zelf het wiel opnieuw uitvinden). - verzorgen van teambijeenkomsten om de voortgang van het onderzoek te bespreken. - borging en evaluatie van de kwaliteit. Hiervoor worden aan het begin van het traject heldere kaders en doelen vastgesteld.