Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

YES!

Laatst bijgewerkt op:

Yes, op vrijdag 22 februari was het verlossende mailtje daar: Je LOF-aanvraag is goedgekeurd. Een mail waar je lang op zit te wachten, want je doet niet voor iets een aanvraag. Ik voelde me vereerd dat ik mezelf een onderwijspionier mag noemen. Dat ik hoor bij de leraren die het onderwijs nog verder willen ontwikkelen. Tegelijkertijd realiserend dat je dit niet alleen doet, maar ook samen met de collega's waarmee je op je school werkt. Dankzij deze subsidie krijg ik tijd en krijgen mijn collega's tijd om samen met de kinderen van onze school te gaan werken aan onderzoekend, ontwerpend en ondernemend leren. Inmiddels sta ik vier jaar voor de klas. Op de pabo heb ik het keuzeblok 'Science' gevolgd. Tijdens dit blok stond onderzoekend en ontwerpend leren centraal en werd mijn interesse gewekt. Dit kwam met name omdat je de kinderen enthousiast en ontzettend betrokken zag, wanneer ze zelf aan de slag mochten gaan. Je ontwikkelt fantastische dingen als student, maar eenmaal als werkende leerkracht, kom je er pas echt achter dat er weinig tijd is om écht onderwijs te ontwikkelen. Tijd om lessen voor te bereiden en te ontwikkelen en om materialen te verzamelen. Ik merkte dat ik hier nog meer over wilde leren. Een jaar later heb ik de opleiding "Expert Wetenschap&Techniek, Onderzoekend&Ontwerpend Leren" gevolgd, bij AVANS+ in Breda. Ik kreeg weer ideeën om aan de slag te gaan met Onderzoekend&Ontwerpend leren (O&O-leren). Weer had ik dezelfde ervaring: kinderen zijn erg enthousiast en de betrokkenheid is ontzettend hoog. Wanneer kinderen jong zijn, willen ze de wereld om zich heen ontdekken: kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Eenmaal op school, wordt deze nieuwsgierigheid vaak geremd, want dat komt niet goed uit met de lessen die we 'moeten' geven. De reden van mijn LOF-aanvraag is dat ik ervoor wil zorgen dat kinderen weer nieuwsgierig worden en ervaren dat een proces belangrijker is dan een eindproduct. Dat zij een onderzoekende, ontwerpende en ondernemende houding ontwikkelen, waarbij de 21st century skills ook centraal staan. Kinderen mogen weer kritisch naar de wereld gaan kijken en bedenken wat zij nog meer over deze wereld willen leren en hoe zij hier zelf mee aan de slag kunnen gaan. Tijdens het hele proces wil ik de collega's van mijn school begeleiden om deze lessen samen voor te bereiden, uit te voeren en vervolgens nabespreken. Door hier tijd voor te creëren, wil ik bereiken dat mijn collega's werken met O&O-leren niet als werkdruk ervaren door het na schooltijd te moeten voorbereiden, maar verwacht ik dat zij ook enthousiast worden om hier mee aan de slag te gaan. Doordat de kinderen enthousiast worden van deze manier van werken, hoop ik te bereiken dat mijn collega's nog gemotiveerder hiermee aan de slag gaan. Is het dan toch een apart vak? Dat ligt er aan. Mijn collega's kunnen aangeven wat zij nodig hebben en hoe zij het O&O-leren in willen zetten. Mijn rol: begeleiden en enthousiasmeren. Het is ook iets nieuws voor mijn collega's en ook voor ons geldt: van proberen kun je leren! ;None;None