Wist jij dat er een groot verschil is tussen iets niet kunnen en iets niet willen?
Als we kijken naar de didactisch ontwikkeling dan gaan we er vaak vanuit dat wanneer iets niet lukt, een kind hier veel moeite mee heeft. We worden niet boos op het kind omdat hij, ondanks de instructie, er nog steeds niets of weinig van begrijpt. We tonen begrip, hebben geduld en geven het kind extra begeleiding. We nemen de taak niet van hem over, maar helpen hem hierbij. En soms zetten we een stapje terug. We gaan uit van onvermogen in plaats van onwil bij het kind. Als we kijken naar de ontwikkeling van executieve functies, dan zijn we echter lang niet altijd zo begripvol en geduldig. We vragen ons, vaak geïrriteerd, af waarom het kind..
- een taak nog steeds niet heeft gedaan;
- zijn spullen steeds weer vergeet;
- nog altijd niet is begonnen;
- alweer zo boos wordt;
- of moet huilen om iets onnozels.
We hebben bepaalde verwachtingen van het kind passend bij de leeftijd. Maar helaas (of gelukkig) loopt de ontwikkeling van executieve functies, net zo min als elke andere ontwikkeling, niet bij iedereen gelijk. En zijn onze verwachtingen daarom niet altijd realistisch. Wat zou het mooi zijn als we, ook op het gebied van executieve functies, zouden beseffen dat kinderen handelen naar eigen kunnen. Wat zou het mooi zijn als we ook dan begrip tonen, geduld hebben en het kind de extra begeleiding geven die het nodig heeft, zonder de taak over te nemen. Wat zou het mooi zijn als we uitgaan van iets niet kunnen, in plaats van iets niet willen…;None;None