Wiskunde Plus: differentiatie en uitdaging
;Het ontwikkelen van gedifferentieerd en uitdagend lesmateriaal voor Wiskunde, dat als enkele les of als korte lessenserie inzetbaar is naast de reguliere lesmethode. Bedoeld om bepaalde leerstof Wiskunde op een andere manier te kunnen aanbieden en zo de extra getalenteerde leerling beter te motiveren.;Mijn doel is het ontwikkelen van lesmateriaal dat voldoende uitdaging biedt voor leerlingen die meer aankunnen dan gemiddeld, met name ook voor potentiële onderpresteerders. Op het Stedelijk Gymnasium waar ik werk is dit een thema dat terecht veel aandacht krijgt. Zo heb ik tijdens dit schooljaar deelgenomen aan een cursus Praktische Differentiatie in Praag. Hier heb ik bouwstenen aangereikt gekregen voor het verbreden van mijn onderwijsrepertoire. Ook is er op school een werkgroep gevormd rond het thema Gamification. Ik ben enthousiast geworden over de vele mogelijkheden die ik inmiddels zie om dezelfde leerstof op verschillende manieren te kunnen aanbieden. Ik stuit er nu op dat ik voor het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal geen tijd heb. Concreet wil ik me concentreren op twee zaken: 1. Lessensets maken voor 4 VWO Wiskunde B bij de onderwerpen Differentiëren en Meetkunde met Coördinaten, gebaseerd op het principe van “hele taak eerst”. 2. Lessen maken voor 1 t/m 4 VWO om het oefenen van algebraïsche vaardigheden uitdagender te maken middels de principes van Gamification. Een bijdrage uit het LOF zou mij in staat stellen uitdagend gedifferentieerde lessen te maken, waar ikzelf, mijn sectie en collega’s uit het land mee zouden kunnen werken.