Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Wiskunde is leuk: jaarsamenvatting met spel

Laatst bijgewerkt op:

;Mijn plan is om lessen vorm te gaan geven volgens de principes van gameful design. Aan het einde van het schooljaar maken leerlingen een jaarsamenvatting. Deze hebben ze nodig om in groepjes een spel te kunnen spelen. In leerjaar 1: Wie heeft de schat?, in leerjaar 2: Kraak de code.;Doel: betekenisvol onderwijs aanbieden dat aansluit op de individuele leerling Geplande aanpak: - Leerlingen maken een eigen jaarsamenvatting (a.h.v. een boekje dat ik wil ontwikkelen). - Het spel wordt ge├»ntroduceerd aan de hand van een verhaal (filmpje). - Er worden groepjes op niveau gemaakt. - Leerjaar 1 gaat uitzoeken wie de schat heeft. - Leerjaar 2 probeert per les een code te kraken. Voor het maken van de jaarsamenvatting krijgen leerlingen een aantal weken de tijd. Ook de spellen worden uitgestreken over een aantal lessen. Hoe wil ik het aan pakken? Eerst wil ik mezelf verder inlezen, theorie rondom gamification, gameful design, formatief toetsen, etc. bestuderen. Daarna wil ik mijn idee├źn met mijn collega's bespreken / verder uitwerken. Tot slot wil ik materialen ontwikkelen: boekjes voor jaarsamenvatting (per leerjaar 2 niveaus), filmpjes ter introductie van het spel, opdrachten voor het spel per niveau en per leerjaar, aanwijzingen, codes en handleidingen. Mijn plan is om de jaarsamenvatting plus het spel in periode 5 van dit schooljaar te introduceren bij leerjaar 1 en 2. Ik denk dat ik met dit plan een manier van lesgeven kan bewerkstelligen die past bij mij en bij het nieuwe leren.