Wiskunde als avontuur :-)
"Ik hoef wiskunde niet te leren, ik heb het beleefd!" We vernieuwen de didactiek in de wiskundeles door wiskundige experimenten centraal te stellen. De spellen en objecten hiervoor ontwerpen en maken we met een groep leerlingen uit alle jaarlagen en hiermee creëren we op school een wiskunde-doe-museum zoals het Mathematikum.;"Ik hoef wiskunde niet te leren, ik heb het beleefd!" We vernieuwen de didactiek in de wiskundeles door wiskundige experimenten centraal te stellen. De spellen en objecten hiervoor ontwerpen en maken we met een groep leerlingen uit alle jaarlagen en hiermee creëren we op school een wiskunde-doe-museum (genaamd Wiskunde Wonderland) zoals het Mathematikum .;Het doel is ongemotiveerde en extra gemotiveerde (hb)-leerlingen uit te dagen (van beide groepen hebben wij veel leerlingen als begaafdheidsprofielschool) om samen wiskundige experimenten te ontwerpen, te bouwen en tentoon te stellen. Hierbij ontstaat een creatieve manier van samenwerken door alle jaarlagen heen. Leerlingen gaan buiten de les om op vrijdagmiddag na schooltijd en ter vervanging van een aantal lessen die ze kunnen missen aan de slag met een eigen project. Deze experimenten gebruiken we dan in wiskundelessen om minder methodegestuurd spelenderwijs wiskunde te ervaren. Dit werkt zowel voor leerlingen die niets met wiskunde hebben als voor leerlingen die alles van wiskunde willen weten. Leerlingen krijgen zo een nieuwe toegang tot wiskundige fenomenen door de eeuwen heen. Bij deze experimenten kan de wiskundige diepgang variëren van klas 1 t/m klas 6 wiskundeD. Als de tentoonstelling voldoende uitgebreid is kan die opengesteld worden voor workshops voor plusklassen van basisscholen onder begeleiding van onze leerlingen en er kunnen objecten uitgeleend worden aan omliggende VO-scholen. Voorbeelden zijn het Mathematikum in Giessen, MoMath in New York en de tentoonstelling Imaginary. De school stelt een tentoonstellingsruimte ter beschikking met werkplekken. De tentoonstelling zal feestelijk geopend worden na een jaar, maar elk jaar worden uitgebreid.