Wij hebben geen boulimia onderwijs
Voor het ontwikkelen van een kwaliteitslabel ben ik naar Finland geweest voor een vergelijkend onderzoek. Ik ben bezig een kwaliteitslabel te ontwikkelen dat verder gaat dan alleen diplomarendement en VSV cijfers. Het Finse onderwijssysteem wordt gezien als het beste van de wereld en staat al jaren in de top 5 van verschillende internationale rating bureaus.
Waarom heeft Finland het beste schoolsysteem van de wereld?
In een gesprek met een van de programma leaders van de universiteit in Turku werd op bovenstaande vraag geantwoord met: "Wij hebben geen boulimia onderwijs." Oftewel onderwijs waarbij de leerlingen alleen kennis hoeven te consumeren en achteraf weer alles moeten uitspugen. In Finland maken de leerlingen rond hun achttiende en niet zoals in Nederland op hun elfde jaar het eerste staatsexamen (Matriculation exam). Dit maakt dat elke Fin op de universiteit kan belanden, er is geen dead route (eindonderwijs). Verder kennen zij geen 1000 uur norm, geen onderwijsinspectie en is onderwijs gratis voor eenieder. Kinderen uit alle sociale lagen van de bevolking krijgen zo de mogelijkheid om te leren en een positie te bemachtigen binnen de maatschappij. Hun Nobelprijswinnaars zijn meestal kinderen uit arme gezinnen geweest. Ook heeft Finland maar één board of education (lerarenvakbond).
leraren met een artsen status
Omdat de meeste Finnen een heel goede en warme herinnering aan hun studietijd hebben, wordt de lerarenstatus in verschillende peilingen als zeer hoog aangegeven. De status van de leraren in Finland, is gelijk aan die van een arts of rechter in Nederland. Terwijl het salaris in vergelijking met die van een leraar in Engeland eigenlijk meevalt. Alle leraren vanaf de basisschool hebben een masteropleiding of moeten die nog halen, terwijl er maar 1 op de 8 op de opleiding worden toegelaten. Intellectuele kapitaal van Finland is ook zeer hoog. 40 procent van de bevolking heeft een wo opleiding, ter vergelijking wil Nederland in 2020 het aantal universitair geschoolden op 22 procentbrengen. Verder werd aangegeven dat Finland waarschijnlijk het beste schoolsysteem van de wereld heeft, omdat leraren altijd in peer community functioneren en eigenaar zijn van hun werk. Niet de leraar, maar het hele team is verantwoordelijk voor de resultaten van de leerlingen en er is ruimte voor evaluatie om tot goede pedagogische inzichten te komen. Verder kan je er als leraar vanuit gaan dat je blijft werken waar je bent. Ook onderzoek door leraren wordt ruim gefaciliteerd.
Hoe wordt onderwijskwaliteit in Finland gedefinieerd en gemeten?
Binnen het zelfbedachte curriculum is ruimte voor feedback geven en zelfstandig leren ingeruimd. Trots, respect en vertrouwen in eigen kunnen worden geïntegreerd in het opleiding curriculum en studenten worden verantwoordelijk gemaakt voor de opleiding die zij volgen. Verder is er altijd sprake van Co-designing. Alle actoren in het kwaliteitssysteem worden in kaart gebracht en er wordt via evidence base gewerkt. (Stage-) bedrijven denken ook mee over de kwaliteit van de lessen. De leerlingen krijgen de tijd om na te denken over wat ze geleerd hebben, zodat ze kunnen begrijpen wat ze leren. Het eindresultaat wordt in Finland niet gedefinieerd door de overheid of het management, maar door de professionals op de werkvloer. Uit de vraaggesprekken kwam naar voren dat voor het succesvol implementeren van het kwaliteitszorgsysteem, niet voldoende financiële middelen of de leerlingen centraal stellen de belangrijkste voorwaarden zijn. Bij het verdelen van 100 punten kwamen de geïnterviewde op onderstaande verdeling uit:
1. Deskundigheid personeel 49%
2. Heldere verantwoordelijkheidsverdeling op het gebied van kwaliteitszorg 21%
3. Een kwaliteitssysteem 19%
4. Voldoende financiële middelen 11%
Europees en Aziatische onderwijskwaliteit systeem
Om een nog beter inzicht te krijgen in onderwijskwaliteit ga ik in februari naar Japan (Fukuoka University) om het Europese onderwijskwaliteit systeem te vergelijken met die van het Aziatische. De bedoeling is dat er uiteindelijk een kwaliteitslabel ontwikkeld wordt door en voor de professionals van het primaire proces. Er zijn al verschillende scholen en teams die bereidt zijn een pilot te draaien, om te kijken of het kwaliteitslabel voldoet aan de wensen en behoeften van de professionals. Mocht u na het lezen van dit stuk ook mee willen doen met een pilot of meer informatie willen, neem dan contact op met:
Drs. John Brewster
?http://www.linkedin.com/in/drs-john-brewster?trk=hp-identity-name
;None;None