Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Wij en WIG...

Laatst bijgewerkt op:

We hebben de derde vergadering alweer achter ons over hoe we onderwijs idee 'Werken In Groepen' (WIG) nog beter tot uitvoer kunnen brengen in de praktijk. Officieel stond deze bijeenkomst gepland met groepen 3-5, maar de leerkrachten van de groepen 1, 2, 7 en 8 kwamen er ook bij zitten. Gewoon omdat we er allemaal wel iets mee willen doen in de klas. Zie voor info mijn vorige blogs; https://www.lerarenontwikkelfonds.nl/author/marike/ De agenda bestond uit; -Het terugkoppelen van de praktijkopdracht,-Het bespreken van afspraken over het zelfstandig werken,-De rol van de leerkracht tijdens 'Werken In Groepen',-Evaluatie op het proces. We hadden de vorige keer opdracht gekregen de successen en knelpunten te noteren en filmopnames maken tijdens WIG. Het leuke is dat een collega van groep 4 opnames had gemakt van haar eerste WIG-ronde. Ze was zo enthousiast geworden dat ze het gelijk aandurfde om een filmpje te maken. Ze had vijf groepen samengesteld met uitdagende opdrachten met als thema ‘winter’. Groepje 1 (taal) hield zich bezig met begrijpend lezen met vragen die ze in overleg met elkaar moesten maken. groepje 2 (wereldoriëntatie) ging aan de slag met chromebooks om de opdrachten over de elfstedentocht op te kunnen lossen, groepje 3 (wetenschap en techniek) onderzocht hoe een stroomkring werkt, groepje 4 (creativiteit) ontwierp een muts en wanten, bij elkaar passend voor een eerder gemaakt hoofd, groepje 5 deed een coöperatief spel waarbij je niet kan winnen of verliezen. Wat de kinderen vooral leerden was samenwerken, begrijpen wat je leest, ontdekkend leren, hoe je een werktekening af kunt lezen, de juiste verhoudingen ontdekken en jezelf leren kennen. Het was leerzaam om bij onze collega via een filmpje te kunnen zien hoe zij het WIG heeft toegepast en hoe de kinderen plezier beleefden aan deze manier van leren.

Knelpunten waren; Hoe beheers ik het lawaai in de groep wat ontstaat tijdens deze manier van werken. Kinderen zijn betrokken en daardoor enthousiast. Ze moeten overleggen met elkaar, maar ook luisteren naar elkaar. Schreeuwen mag niet, praten met je normale stem en ervoor zorgen dat het groepje naast je geen last van je heeft. Je kunt een keer een lawaaimeter proberen om kinderen bewust te maken van hun eigen volume. Op http://api.gynzy.com/nl/ staan allerlei handige tools die je klassenmanagement kunnen ondersteunen. Hoe ga ik om met kinderen die vaak om aandacht vragen? Loop een vaste ronde door je klas zodat de kinderen weten hoe lang het nog duurt voor je bij hun groepje bent als de juf er nog niet is en het kind kan niet verder, eerst hulp vragen aan de anderen uit het groepje. Geef kinderen een maatje of maak iemand voorzitter van het groepje die je bepaalde taken geeft. Succes ervaringen waren er vele. De kinderen waren betrokken bij wat ze aan het doen waren. Ze leerden van en met elkaar. Ze voelden zich vrijer doordat er mag worden overlegd, gepraat en door de klas mag worden gelopen. Kinderen zien en leerden veel van elkaar doordat er overleg was en emoties hardop kunnen worden geuit. Kinderen genieten enorm van WIG en gaan mede daardoor graag naar school. We kregen ook een filmpje te zien die een collega van haar groep 5 tijdens WIG maakte, met het vak aardrijkskunde. In verschillende groepjes waren ze aan het werk. De doelen waren; - Kinderen weten wat neerslag is en kunnen enkele vormen noemen. - kinderen kunnen de kringloop van water beschrijven. - kinderen kunnen vertellen dat wolken uit water bestaan en dat er neerslag uit kan vallen. - kinderen leren dat regenwater deels verdampt en deels in de grond zakt. - kinderen kunnen uitleggen wat grondwater is en uitleggen dat het grondwaterpeil soms hoger, soms lager is. - kinderen snappen dat boeren het grondwater graag op peil houden. - kinderen kunnen vertellen waar het drinkwater in Nederland vandaan komt. - kinderen weten dat drinkwater moet worden gezuiverd voordat het gedronken kan worden. - kinderen kunnen op een eenvoudige manier vertellen hoe water gezuiverd wordt. - kinderen kunnen uitleggen waarom we zuinig moeten zijn met ons water. - kinderen hebben plezier met het 'Werken In Groepen'. - kinderen leren op een speelse manier, en met behulp van WIG, meer en op een andere manier over ‘water’. - kinderen oefenen verder met ‘samenwerken’. Hieronder een indruk hoe de les is gegaan; http://www.dropbox.com/s/aioohzh5xrmhh1g/WIG%20ak%20gr%205%20h4.mp4?dl=0 Ruimte in je rooster. Eerder zat ik met een collega om de tafel om in haar rooster ruimte te vinden om ook met WIG aan de slag te kunnen gaan. We hebben activiteiten die in de methode voorkomen weggelaten omdat het b.v. niet gemakkelijk uit te voeren is wegens organisatorische problemen, of omdat je tijdens het werken met de methodes vaak met een groepje bezig bent die extra uitleg nodig heeft en geen tijd hebt voor tijdrovende spelletjes. Elke methode biedt onzinnige oefenstof aan, vreemde spelletjes waarbij de leeropbrengst te weinig is. Zonde van de tijd. Er wordt ook teveel per vak met een eigen thema gewerkt wat verwarrend en teveel wordt voor de leerling. b.v. bij de rekenmethode gaat het over ‘De markt”, bij de leesmethode over ‘Piraten’, enz.. Kijk kritisch naar de methodes en doe alleen de belangrijkste dingen die er toe doen om je doelen te behalen. Maak zo tijd vrij voor een leerzaam WIG-thema! De leerdoelen die 's morgens zijn verwerkt kunnen 's middags tijdens WIG spelenderwijs worden aangeboden in een rijke leeromgeving. ‘Werken In Groepen’ maakt kinderen betrokken bij, en eigenaar van hun leerproces. Globale opbouw ‘Werken In Groepen’; 1- Wanneer je WIG wilt uitproberen in je groep vanaf groep 5, is het handig en overzichtelijk om te beginnen met 1 vak, b.v. geschiedenis, aardrijkskunde of natuur en techniek. Collega’s geven dit een aantal weken achterelkaar, 3 of 4 keer per week en sluiten aan het einde een paar hoofdstukken van de methode af met een toets. Er wordt geknutseld, gelezen, opgezocht, bekeken, onderzocht, overlegd, gepresenteerd, samengewerkt, en erop uit gegaan. Zo kan er uitgebreider worden ingegaan op een onderwerp en de kinderen zitten dieper in de leerstof dan wanneer je 1x per week een geschiedenislesje afhandelt. Vanaf groep 1 t/m 4 kan er volgens een thema, in hoeken, speciale groepjes of met ontwikkelingszones worden gewerkt. Zie hiervoor mijn andere blogs. 2- Later kan overgegaan worden op vakoverstijgend ‘Werken In Groepen’. Je pakt een thema bv ‘Nederland’ en behandeld daarvan een stukje geschiedenis, aardrijkskunde, handvaardigheid en natuur en techniek. Je kunt vervolgens rouleren met de groepen. Eén thema kan wel 4-6 weken in beslag nemen. Je pakt zo’n 5 á 6 thema’s per jaar en stemt dit af met je andere collega’s zodat aan het einde van de basisschool de kinderen een gevarieerd aanbod hebben gehad. Het is ook erg verrijkend 1 thema per jaar met de hele school te doen. Plan dit met elkaar en plaats het op het jaarrooster. 3- Wanneer de hele school gewend is te werken op een WIG manier kun je dit ook klassen-overstijgend gaan uitproberen. Om te beginnen kun je als team bijvoorbeeld verschillende losse workshops door de school heen aanbieden. Dat kan een sportactiviteit zijn op het plein, een les handvaardigheid, een tekenles, een cursus programmeren, een mini vreemde-taalcursus, een workshop gedichten schrijven, een cursus kalligraferen, een kookles, een muziekles, enz.. De kinderen schrijven zich in voor een workshop, leeftijd maakt niet uit, vol is vol. De workshops worden op hetzelfde uur gegeven o.l.v. een professional uit het bedrijfsleven, een sportleraar of een leerkracht. Hulp van ouders bij de workshops geeft een fijne vertrouwensband. Dezelfde workshops worden een aantal malen gegeven (1x per maand) zodat de kinderen een volgende keer zich opnieuw in kunnen schrijven waar ze belangstelling voor hebben. De workshops duren een uur en de werkzaamheden moeten zo gekozen zijn dat het voor meerdere leeftijden geschikt is en het werk binnen een uur af kan zijn. Het gaat hier om een begin te maken aan het wennen voor kinderen dat er activiteiten kunnen zijn waar leerlingen uit verschillende klassen en leeftijden aan mee kunnen doen. Ze leren zelf een keuze te maken en in te schatten wat ze leuk vinden. Ze leren samen te werken met verschillende leeftijdsgenootjes. Ze leren elkaar beter kennen wat een vertrouwensband geeft en ze leren elkaar, ondanks verschil in leeftijd, te respecteren, met elkaar om te gaan en elkaar te helpen waar nodig is (kanjergericht). Hoog- en meerbegaafden krijgen een kans op niveau te kiezen. Kinderen maken kennis met vakgebieden die ze niet of nauwelijks kennen. Klassenoverstijgend werken met workshops is een leuke laagdrempelige manier om eens uit te proberen in onze school. WIG wordt op deze manier een stapje verder in de school gebracht voor wat betreft het samenwerken met kinderen onderling, ongeacht leeftijd of groep. De bedoeling voor later is dat het team door kan groeien naar een paar projecten die door de hele school lopen en die niet bepalend zijn voor een klas of voor een bepaalde leeftijd van leerlingen, maar die de belangstelling en interesses van de kinderen wekken en vooral gericht zijn op het niveau van het kind. Het gaat dan niet om losse workshops maar om schoolbrede projecten. Kinderen kiezen wat ze willen doen en wat ze aan kunnen en zijn een aantal weken met een (onderdeel) van een project bezig. Hier wordt een beroep gedaan op een goede voorbereiding en samenwerking van zowel de leerlingen als van het team. Geen geringe opgave! Tot de volgende BLOG!;None;None