Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

WIG wordt warm!

Laatst bijgewerkt op:
img_20161017_193612-1

Op de dr.H.Bavinckschool In Bunschoten-Spakenburghttp://www.drhbavinckschool.nl zijn we enkele maanden bezig met het LOF-project ‘Werken In Groepen’ (WIG). Met WIG willen we een creatief proces op gang brengen om kinderen actief te laten leren in een rijke betekenisvolle omgeving. WIG kan elke middag een uur in de groepen aangeboden worden. Als school proberen wij te veranderen waarbij we met elkaar een ontwikkelingsproces willen doorlopen om het onderwijs op een andere manier te brengen in de groepen. Het leren wordt hierdoor speelser, creatiever, losser, meer open, eigentijdser en moderner. WIG leert kinderen op een praktische manier linken leggen met de onderwijsdoelen. Leerkrachten leren door WIG snel in te spelen op, en zich eigen maken van nieuwe vormen van onderwijs, omdat dit tijdens WIG snel uit te proberen is. In de oude situatie werkten de kinderen 's middags vooral rustig aan hun tafeltje achter een kopieerblad, werkschrift of instructieboek. Leerstof werd voornamelijk klassikaal aangeboden. [caption id="attachment_7525" align="alignleft" width="404"]

picsart_09-16-12-45-31-1

Leerlingen bezig met verschillende manieren van leren.[/caption] In de nieuwe situatie past de leerkracht de leerstof praktisch toe in 'ontwikkelingszones' d.m.v. opdrachtkaarten, uitdagende leermiddelen, materialen en voorwerpen en is handelingsgericht bezig zodat adaptief onderwijs, meervoudige intelligentie en coöperatief leren een kans krijgen. Met Werken In Groepen is er ruimte voor gesprek, overleg, samenwerken, plezier maken, creativiteit, vindingrijkheid, werken met constructiemateriaal, proefjes doen, op eigen niveau ontdekkend leren, en omgaan met itc. De leerlingen zijn bezig met verschillende manieren van leren. We leren dit toe te passen in 4 ontwikkelingszones en werken daarbij met een thema; Creazone        Speel/leerzone        Themazone        Taalzone [caption id="attachment_7538" align="alignright" width="193"]

img_1732

Schmink iemand uit je groepje.[/caption] Creazone: Kinderen krijgen hier handvaardigheid, tekenen, toneel, dans enz.. aangeboden. Doel: Creatief denken en vindingrijkheid ontwikkelen, leren uiten van emoties, fijne motoriek bevorderen. [caption id="attachment_7536" align="alignleft" width="188"]

img_1693

Leg de kaartjes in de juiste volgorde[/caption] Speel/leerzone: Hier zijn kinderen bezig met het ultieme spel: spelend leren en ontdekken, leren samenwerken, omgaan met verliezen en winnen. Doel: Communicatieve vaardigheden ontwikkelen, samen oplossingen zoeken, zelf ontdekken, vindingrijkheid bevorderen. [caption id="attachment_7514" align="alignleft" width="264"]

img_20161013_144345

Thema 'Herfst'.[/caption] Themazone: Hier creëert de leerkracht als basis, b.v. een winkel, bank, reisbureau, makelaarskantoor, lijflab, werkplaats enz. passend bij een thema, een gebeurtenis, een seizoen, een viering. Hier leren kinderen actief en praktisch leren in een betekenisvolle omgeving. Doel: (zelf )ontdekkend leren, samenwerkend leren, communicatieve en culturele vaardigheden ontwikkelen, wiskundig inzicht en handelen versterken, schriftelijke en mondelinge taal versterken. [caption id="attachment_7524" align="alignright" width="268"]

picsart_09-01-10-33-58-1

Leg je naam van klei, lees alle namen, schrijf ze op papier.[/caption] Taalzone: Kinderen zijn hier bezig met taal in al zijn facetten, van lezen t/m schrijven, in allerlei uitvoeringsvormen. Taalspellen, taalopdrachten, taalcomputerprogramma's enz. worden hier aangeboden. Doel: Bevorderen van de mondelinge en schriftelijke taal, uitbreiding woordenschat en het ontplooien van communicatieve vaardigheden. In alle zone’s kunnen tablets worden ingezet. Om als leerkracht eigenaar te worden van dit verander proces hebben we hulp van een onderwijsbegeleider ingeschakeld. Deze heeft affiniteit met ontwikkelingsgericht onderwijs, en werkt zelf 1 dag per week in groep 5. Om het hele proces rustig te laten inbedden zijn we begonnen de leerkrachten van de groepen 3, 4 en 5 kennis te laten maken met WIG. Ze maken gebruik van klassenvisitaties. Samen met de onderbouw coördinator, de IB-er en de locatie directeur en een collega van één van onze zusterscholen (Calvijnschool) wonen we de 3 werkvergaderingen bij waar we WIG ons leren eigen te maken en leren toepassen in de klassen. De leerkrachten van de groepen 4, 5, 6 en 7 zijn alvast begonnen per vakWIG toe te passen. Het 2e jaar maken de leerkrachten van de groepen 6, 7 en 8 kennis met WIG m.b.v. een onderwijsbegeleider speciaal voor de bovenbouw. Wanneer het Werken In Groepen 's middags voor elke groep op hetzelfde uur plaatsvindt dan kan er een klassenoverstijgende situatie gecreëerd worden waarin hoog- en minderbegaafden meer kansen krijgen op persoonlijk niveau zich te ontwikkelen. Wij zijn enthousiast om de mogelijkheden hiervoor te gaan onderzoeken. Ondertussen hebben we 1 werkvergadering gehad, zijn er klassenvisitaties geweest en zijn er filmopnames gemaakt tijdens het Werken In Groepen.

img_20161017_202124

Komend schooljaar bestuderen we de volgende literatuur: “Klaar voor de 21e eeuw” Vaardigheden voor een veranderende wereld door Marzano en Heflebower. “Vakken en vorming in onderzoek” ontwikkelingsgericht onderwijs in de bovenbouw, door De Koning. “Begeleiden van actief leren” Theorie en praktijk voor zelfsturing en samenwerking, door Van Den Bergh en Ros.

We zijn enthousiast, wordt vervolgd!

;None;None