WIG wil waarde!
Wij zijn als team van de Bavinckschool te Spakenburg schooljaar 2016/17 begonnen met 'Werken In Groepen' (WIG). We proberen deze onderwijsvorm uit en organiseren bijeenkomsten om meer te leren van en met elkaar. (zie ook Blog "WIG wordt warm") De 2e bijeenkomst (23-11-2016) hebben we alweer achter de rug die we samen met de onder/middenbouw, onze loc. directeur en de onderbouw coördinator bijwoonden. Het geheel o.l.v. onderwijsbegeleider Elsbeth Schouten. Zij is nauw betrokken bij thematisch werken zodat we veel van haar kunnen leren. Maar liefst drie uur spraken we met elkaar over “Werken In Groepen” (WIG) Hieronder een verslag. [caption id="attachment_7723" align="alignright" width="276"]
Het totaal samen uitrekenen, klopt het?[/caption] WIG uitproberen: We zijn als leerkrachten van de groepen 3, 4, en 5 actief ‘Werken In Groepen’ aan het uitvoeren in de eigen klas. Zelfs de leerkracht van groep 7 doet al mee! We zijn enthousiast geworden met elkaar en sommige leerkrachten die volgend schooljaar pas de gelegenheid krijgen WIG uit te proberen, zaten al bij deze bijeenkomst, super! Filmpjes en foto’s werden getoond en de opzet van verschillende lessen en bezigheden rondom een thema besproken alsmede de successen en knelpunten. Collega’s maken bij de WIG-lessen gebruik van de doelen uit de lesmethodes en de doelen van tule. http://tule.slo.nl/Inleiding/kerndoelenboekje.pdf We bespraken hoe we de activiteiten en voorwerpen van de thema’s konden bewaren voor volgend jaar; sla documenten op in mappen, per thema op de computer en sla materiaal op in boxen zodat je alles bij elkaar hebt voor het volgende schooljaar. Vermeld een evaluatie erbij, wat ging goed, wat kan beter. Rol van kinderen en leerkracht: We bespraken met elkaar de rol van de kinderen en de leerkracht tijdens WIG. 1- De kinderen moeten zodanig uitgedaagd worden dat ze een onderzoekende houding vertonen. 2-De leerkracht prikkelt de omgeving van het kind en maakt het aantrekkelijk, zodat de leerlingen betrokken raken bij de opdrachten van WIG. 3- De leerkracht schept situaties zodat kinderen gelegenheid hebben samen te werken. 4- De leerkracht zorgt voor vervolg opdrachten zodat leerlingen weten wat te doen als ze klaar zijn. 5- De leerlingen moeten om kunnen gaan met uitgestelde aandacht. 6- De leerkracht zorgt dat zijn klassenmanagement op orde is en dat dit afgestemd is met de andere collega’s zodat kinderen niet elk jaar opnieuw moeten uitvinden welke regels jij als leerkracht wilt in de klas. (stemvolume, opruim signaal, teken voor zelfstandig werken, opruim regels, looproute,enz..)
Wanneer het begeleiden van groepjes nog moeizaam gaat omdat kinderen met verschillende activiteiten bezig zijn kun je in het begin ook ouders inzetten om te assisteren bij WIG. Dit moet wel afgebouwd worden omdat het de bedoeling is dat de leerlingen een mate van zelfstandigheid en zelfsturing laten zien. Het is belangrijk de kinderen de strategieën voor zelfstandigheid en zelfsturing aan te leren (leren leren). Het is noodzakelijk daar voldoende lessen aan te wijden (metacognitieve vaardigheden). Zie ook het boek ‘Begeleiding van actief leren’, van den Bergh en Ros. Belang van doelen stellen: We bespraken het belang van de doelen tijdens WIG. Wanneer kinderen niet weten wat ze moeten leren en waar dat goed voor is, dan kun je ook niet van hen verwachten dat ze een plan kunnen maken en zichzelf kunnen bijsturen. [caption id="attachment_7718" align="alignright" width="181"]
Wat gebeurt er wanneer je met deze schoorsteen de haard aansteekt?[/caption]
- Wat leren de kinderen? Weten ze dat zelf ook? Hoe vertel je dat? Zijn je doelen zichtbaar in je klas?
- Laat je steeds de doelen naar voren komen tijdens je feedback naar de leerlingen?
- Wat voor soort feedback geef jij? (BKC; Bevestigend, Kritisch, Constructief) Wat voor antwoorden geef jij wanneer de kinderen jou iets vragen? (boek 'Begeleiden van actief leren')
- Leidt je les tot de beoogde kennis?
- Richt je je op het leerproces? Hoe belangrijk is het eindresultaat voor jou als leerkracht?
- Evalueer je met de kinderen? Wat ging goed wat kon beter?
- Laat je leerlingen in de toekomst kijken? En hoe nu verder?
[caption id="attachment_7720" align="alignleft" width="188"]
Heb ik nog genoeg geld voor deze opdracht?[/caption] Samenstellen van de groepen. Hoe stel je als leerkracht de groepjes samen? Dat kan heel divers. A- Je kunt groepjes indelen op de verschillende activiteiten zoals taal/lezen, rekenen, schrijven, spel en creativiteit. B- Je kunt vervolgens de kinderen indelen op intelligentie (homogene groepjes). C- Of juist op verschillende intelligenties (heterogene groepjes), D- Op grond van interesse of opdracht. [caption id="attachment_7721" align="alignright" width="333"]
Hoe kan de spin vanaf de stok naar de plant komen?[/caption] E- Je kunt de groepjes op basis van toeval laten ontstaan (nrs. trekken). De leerkrachten vanaf groep 5 gebruiken WIG vooral voor wereldoriëntatie, terwijl de groepen (1, 2,) 3 en 4 WIG inzetten op diverse ontwikkelingsgerichte activiteiten. We voeren WIG elke middag ± een uur uit. Het is de bedoeling dat ons team gaat groeien m.b.t. WIG, zodat we in de toekomst mogelijk vak- en klassenoverstijgend kunnen gaan werken, waarbinnen we ook voor meer- en hoogbegaafden kansen willen creëren zich verder te ontwikkelen. We hopen nog veel te leren met elkaar, tot de volgende blog! ;None;None