Where to start?
Basisonderwijs schiet tekort als het gaat om ICT ! Wanneer je de diverse mediakanalen volgt, word je niet heel erg gemotiveerd om aan de slag te gaan met mediawijsheid in het onderwijs. Diverse headlines zoals hierboven vliegen je om de oren op twitter en ander media. Er zijn duizenden tips om kinderen mediawijs te maken, er is veel kritiek en zaken die je nu aanleert zijn over een uur alweer verouderd. Daarnaast krijg je te maken met verschillende niveaus van ICT-vaardigheden bij kinderen, ouders en leerkrachten. En als het allemaal nog niet ingewikkeld genoeg is, heeft iedereen een eigen visie op het brede begrip "mediawijsheid". Maar toch heb ik zin om te beginnen aan mijn pioniersjaars. Ik zie het als een uitdaging. De afgelopen twee jaar is er bij ons op school veel veranderd. We zijn meer digitaal gaan werken, alle groepen hebben een digibord of een smart-tv tot beschikking en de pc's voldoen aan de laatste eisen. Afgerond met een goed wifi-netwerk is er een goede basis gelegd voor de komende jaren. Dat het allemaal nog niet perfect werkt, is iets dat erbij hoort. Iemand die ik ken heeft mij ooit gezegd: "Als je konijnen hebt, dan heb je ook keutels." Ik vond het een wijs gezegde. Problemen horen bij ICT.. die moeten gewoon opgelost worden. De afgelopen twee jaar is er een start gemaakt met een doorlopende leerlijn "mediawijsheid" voor de bovenbouw in een klein groepje van 15 kinderen. De kinderen leerden onder andere programmeren, presenteren en werken met creatieve toepassingen in hun eigen pauze. Het enthousiasme van de kinderen gaf mij vleugels. De kinderen kregen geen les, maar kregen alleen de website gepresenteerd en wat de mogelijkheden hiervan konden zijn. Vervolgens mochten ze gewoon aan de slag! Iets unieks, omdat ik als leerkracht toch al snel te veel wil uitleggen en voordoen. De nodige basiskennis op het gebied van de gevaren van internet leerden ze met het interactieve spel "mediamasters en het "diploma veilig internetten" van kennisnet. Ook ben ik van mening dat de meeste "gevaren" van internet helaas in de praktijk worden geleerd. Het internet is heel groot en je kunt de kinderen niet tegen alles beschermen. Echter is de inzet van mediamasters en het diploma veilig internetten een goede basis gebleken. Kinderen hebben geleerd in gesprek te gaan met mij als leerkracht als dingen niet prettig voelen op het wereld wijde web. Bovenstaande ervaringen ga ik gebruiken om het komende schooljaar eens te kijken of ik de ingezette leerlijn kan doorzetten naar de rest van de school. Er ligt een verouderde leerlijn waar we weinig mee gedaan hebben, deze gaan we uitbouwen tot een leerlijn van deze tijd. Een vorm die jaren mee kan en makkelijk een update kan krijgen bij nieuwe ontwikkelingen en aansluit bij het Jenaplan. Belangrijke kernwoorden voor het komende schooljaar zijn voor mij: Geïntergreerd, jenaplanessenties, een gevulde rugzak vol met ICT-vaardigheden, doorlopende ontwikkeling van onderbouw tot bovenbouw, een solide basis, geen methode, keuzewerk. That's all.. Tot snel! Groetjes, Frank Veenstra Genoeg van mijn serieuze verhalen? Klik dan even op onderstaande link. Even lachen met computerpret van Toren C. ;None;None