Wetenschapsorientatie breed
;In het nieuw te ontwikkelen vak Wetenschapsoriëntatie doen leerlingen kennis op en ontwikkelen ze vaardigheden die onontbeerlijk zijn voor hun academische ontwikkeling. Het ontwikkelen van vakoverstijgende vaardigheden in combinatie met het aanleren van een kritische geest vormen de kern van dit vak.;Van klas 1 tot en met 5 (havo en vwo) volgen leerlingen lessen die zich wat inhoud en didactiek onderscheiden van de reguliere lessen. Het doel is om de leerlingen in aanraking te laten komen met kennisgebieden die normaal gesproken niet zo gemakkelijk aan de orde komen. Religie, filosofie, debat en kritisch omgaan met bronnen zijn maar enkele voorbeelden hiervan. Docenten van verschillende secties verzorgen zowel de inhoud als de daadwerkelijke realisatie van de lessen. Vaak wordt gekozen voor een modulaire opzet; soms gaan we ‘klassikaal’. Naarmate het traject vordert, wordt er steeds meer een parallel getrokken met het profielwerkstuk. In dit meesterstuk toont de leerling zijn opgedane kennis en vaardigheden uit het vak Wetenschapsoriëntatie. Het ontwikkelen van de inhoud en afstemmen van de didactiek vraagt om samenwerking. Een werkgroep bestaande uit docenten van diverse vakken is daarvoor verantwoordelijk.