Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Wetenschap & Technologie voor de onderwijsassistenten (pitch)

Laatst bijgewerkt op:

Mijn naam is Danniek Bolt, en ben 23 jaar. Werk nu een jaar bij Drenthe College te Assen. En geef voornamelijk les aan de opleiding onderwijsassistent. Daarnaast doe ik een opleiding genaamd Teachers College. Een opleiding gericht op innovatief onderwijs. Waarbij eigenaarschap en student voice centraal staan. Vanaf 2020 moeten alle Nederlandse basisscholen aandacht hebben voor wetenschap & technologie in het curriculum. Dit is nodig omdat de samenleving een steeds grotere kennis van wetenschap en technologie vraagt. Technologie is overal om ons heen en kinderen vinden dat vanzelfsprekend. Technologie is tevens de grootste motor van onze economische welvaart. En dan de vraag waarom moet hier in het middelbaar beroepsonderwijs aandacht voor komen. Wij leiden onze studenten praktisch en beroepsgericht op en moeten dus aansluiten bij de huidige werkvloer. Wat dus betekend dat wij daar ons lesaanbod op moeten afstemmen. Daarom ga ik een project opzetten die gericht is op wetenschap & technologie met daarbij de didactiek onderzoeken en ontwerpen.  Dit project bestaat uit 8 weken met als afsluiting een symposium rondom wetenschap & technologie gericht op het PO. Daarbij gaat het erom dat ik en mijn studenten leren hoe je moet werken met de didactiek van onderzoeken en ontwerpen. Daarnaast gaan we vooral praktisch aan de slag. De bedoeling is dat de studenten zelf een wetenschap en technologie werkkist gaan maken met daarbij behorende werkkaarten en docentenhandleidingen.  Maar het moet vooral draaien om het kunnen neerzetten van een activiteit rondom wetenschap en technologie volgens de didactiek. Hoe ik dat ga doen, ik ga dat doen door te kijken wat er momenteel is rondom wetenschap en technologie. Ik wil daarnaast graag een cursus volgen waarbij ik leer wat en hoe ik de didactiek onderzoeken en ontwerpen kan toe passen in mijn lessen. En kan uitleggen aan mijn studenten zodat zij er ook mee uit de voeten kunnen. Deze didactiek kan ik vervolgens delen met mijn collega’s, want de didactiek van onderzoeken en ontwerpen is zo ontzettend belangrijk voor de 21e -eeuwse vaardigheden die wij onze studenten willen bij brengen, en tegelijk ook zo breed inzetbaar.Daarnaast is Michael Fullan een mooie rode draad door dit onderzoek naar het aansluiten bij de studenten en hun beroepspraktijk. ;None;None