Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Weg met die cijfers!

Laatst bijgewerkt op:

Enthousiast geworden over het boek “Cijfers geven werkt niet” van Dylan Williams heb ik in het vorige schooljaar wat gesnuffeld aan het leerlingen laten leren zonder ze cijfers te geven voor hun prestaties. Dat is mij en de leerlingen zo goed bevallen, dat we dit schooljaar met zeker drie docenten vanuit verschillende vakken (Engels, aardrijkskunde  en wiskunde)  cijferloos gaan lesgeven aan een vwo brugklas. We willen dat gaan doen om de aandacht terug te brengen naar de kern van het leren:

jezelf ontwikkelen.

Als docenten moeten we daarvoor duidelijke leerdoelen delen met onze leerlingen, ze leren feedback te geven, ontvangen en die te verwerken. We gaan voornamelijk formatief te werk met toetsen, dus toetsen om van te leren. We verwacht dat we daardoor ook een stimulans kunnen geven aan het gedifferentieerd lesgeven. Samen gaan we op zoek naar de instrumenten  & middelen die we daarvoor nodig hebben.  We sluiten graag aan bij soortgelijke initiatieven. Een parallel met sport is makkelijk te maken: een sporter wordt beter als hij zijn doel duidelijk heeft, specifieke feedback krijgt en gericht traint. Welke trainer geeft immers zijn sporters een cijfer in de verwachting dat de sporter op basis van dat cijfer zichzelf verbetert?;None;None