Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Weerter Collegetour (Wetenschap in de spotlight)

Laatst bijgewerkt op:

;De Pioniers Rebecca Leyba en Susanne Trommelen gaan op Het College in Weert aan de slag met het volgende project: alle docenten die bij onderzoek betrokken zijn, worden bij elkaar te gebracht in symposia of lezingen die over onderzoek gaan en doen intervisies over het onderzoek van hun leerlingen. Interview december 2013Wat heeft Onderwijs Pioniers jullie tot nu toe gebracht?Vooral door je ideeën te bespreken met medepioniers, coaches en experts kom je steeds een stapje verder. Ook doordat je hoort hoe andere mensen aan het werk zijn, kom je zelf op nieuwe ideeën. Zo leer je enorm veel van elkaar. Doordat je elke bijeenkomst weer wilt vertellen over je nieuwe stappen, brengt het project ook structuur in je plannen. Welke ruimte ervaren jullie om aan je missie te werken en hoe gebruiken jullie die?We hebben gemerkt dat je heel veel voor elkaar kunt krijgen door gewoon aan de slag te gaan en mensen te vragen om mee te doen. Het is echt niet nodig om voor elke stap een beleidsplan te schrijven of een officiële aanvraag te doen bij de directie. Door gewoon met je collega's aan tafel te gaan zitten en hen te vragen mee te denken, krijg je veel meer voor elkaar dan je vooraf zou denken. Wie zijn jullie belangrijkste samenwerkingspartners binnen en buiten de school?Tot nu toe werken we nog vooral samen met partners binnen de school. Onze teamleider helpt mee om de eerste activiteit te organiseren, en samen met de Technator zijn we bezig met de tweede stap. Onze Pionierscoach Jeske Hamers helpt ons om ons doel vast te houden en de stappen te structureren. Binnenkort zullen we op zoek gaan naar een aantal experts binnen en buiten de school om ons te helpen ons te professionaliseren op het gebied van onderzoek. Hoe zetten jullie die samenwerkingspartners in?We vragen de samenwerkingspartners binnen de school vooral om met ons mee te denken. We willen graag meer samenwerking; hebben jullie die vraag ook? Wat zouden jullie willen leren? Waar lopen jullie tegenaan? We denken dat de kans van slagen groter zal zijn als we iets kunnen organiseren waar veel mensen ook echt behoefte aan hebben, dus proberen we nu heel goed aan te voelen wat er leeft op school. We willen dat zo veel mogelijk collega's mede-eigenaar zullen worden van het project. Daarnaast werken we aan een inventarisatie: welke expertise hebben we nodig? Zijn er mensen in onze organsisatie die hierover beschikken? Kunnen we hen vragen een workshop te verzorgen? Zo niet, dan komen experts van buiten in beeld. Hoe zien anderen jullie als pioniers?Collega's vragen zich wel eens af of we niet te veel hooi op onze vork nemen. Er zijn inderdaad wel eens momenten dat alles tegelijk lijkt te komen, maar door samen te werken met anderen kun je de lasten verdelen. Bovendien geeft het enorm veel energie als je merkt dat je weer een stap verder bent gekomen. Hoe staan jullie er over een jaar voor als pioniers?We zijn wel een beetje aangestoken door het pioniersvirus. Over een jaar hebben we dit project afgerond en een vaste plek binnen de school gegeven. En waarschijnlijk is er dan weer een nieuw project aan het opborrelen...;