Wat heerlijk dat we weer naar school mogen!
Wat heerlijk dat we weer naar school mogen! Onderwijs is, naar mijn idee, niet enkel het overdragen van kennis. Onderwijs is veel meer dan dat. Tijdens de basisschooltijd willen we kinderen leren om te leren, maar ook leren om met anderen om te gaan en om zelfinzicht te ontwikkelen. Wat heerlijk dat we weer naar school mogen! En dat er weer ruimte is om volledige aandacht te besteden aan al deze punten. Want nogmaals kennis overdragen is maar een klein stukje van ons werk. Woorden als ´onderwijsachterstand´ stuiten me dan ook tegen de borst. Onderwijsachterstand gaat uit van een norm, in plaats van een ontwikkeling waarbij de leerling centraal staat. Ooit begon mijn LOF-avontuur met de intentie om kinderen te leren leren door te investeren in executieve functies. In de afgelopen periode is me duidelijk geworden dat je door te investeren in executieve functies zoveel meer bereikt! Onderzoeksgegevens liegen er niet om. Executieve functies blijken voorspellend voor prestaties, gezondheid en een kwaliteitsvol leven. Maar minstens zo belangrijk, door aandacht te hebben voor de executieve functies van je leerlingen zorg je voor erkenning, verbinding en vertrouwen. Je bent de leerkracht die niet oordeelt, maar begripvol is. En leerlingen helpt hun vaardigheden te verbeteren. Maar ook de leerkracht die leerlingen in hun kracht zet. En helpt sterke vaardigheden verder te ontwikkelen. Niet een onderwijsachterstand voorkomen, maar een ontwikkeling stimuleren!;None;None