Waarom zitten, als je ook bewegend kan leren?
;Als docent met een achtergrond als bewegingsagoog wil ik mijn beide passies Onderwijs en bewegen samenbrengen, als vernieuwing binnen het VSO. Door bewegend leren wordt aandacht, concentratie en enthousiasme verhoogd van leerlingen met een speciale leervraag. Dit resulteert in een betere en meer ontspannen werkhouding wat leidt tot betere leerprestaties. Juist bij een doelgroep die moeite heeft om gedrag/energie te reguleren is het belangrijk dat zij voldoende bewegen. Door de afwisseling van bewegend leren op te nemen in het curriculum zijn leerlingen in staat gedurende de dag meer theorie in zich op te nemen. Plezier en samenwerken zijn voor deze doelgroep belangrijk. Beide kunnen in het bewegend leren naar boven gehaald worden. ;Mijn doel is om bewegend leren te ontwikkelen en te implementeren binnen de vakken rekenen, taal en spelling. Inzet van bewegend leren vergroot de betrokkenheid, de spanningsboog en het plezier bij VSO leerlingen wat resulteert in een positieve werkhouding en betere leerprestaties. Secundaire doelen:
- Bijdrage leveren aan de Gezonde school.
- Collega leerkrachten worden overtuigd van bewegend leren en raken geïnspireerd.
Werkwijze:
- Per week verzorgen van een bewegend leren les
- Per week begeleiden van docenten in de didactische aanpak van het bewegend leren (in een setting met collega’s voor onderling overleg)
- Leskaarten beschrijven (i.s.m. collega’s)
- Evaluatie bewegend leren met collega’s
- Onderzoek naar effect van bewegend leren op leerprestaties