waardige vaardigheden
;Het beheersen van vaardigheden is onontbeerlijk in onze samenleving. Onze kwetsbare leerlingen zijn gebaat bij het systematisch aanleren van vaardigheden Wij hebben als school gekozen voor ontwikkelen, implementeren en verankeren van een schoolbrede leerlijn vaardigheden van klas 1 t/m 4.;Echt aandacht besteden aan vaardigheden gebeurt door het aanleren, inoefenen, toepassen en waarderen. Onze school wil een aantal, schoolbreed gedragen, essentiële vaardigheden systematisch aanpakken en hierop per vaardigheid leerlijnen ontwikkelen. We gaan dit doen met alle docenten waarbij twee docenten, onder leiding van de directeur en het MT-lid onderwijs, de trekker zijn van het project. We inventariseren eerst welke vaardigheden we van belang achten. Vervolgens welke al in de school ingeoefend en toegepast worden en op welke manier. Daarna maken we een keuze voor een methodiek om vaardigheden in te oefenen, toe te passen en te waarderen. Van elke vaardigheid maken we gezamenlijk een omschrijving hoe zo'n vaardigheid 'er uit ziet' en welke opbouw per klas we maken. Vervolgens bepalen we wie er verantwoordelijk zijn voor het aanleren en inoefenen, binnen welke vakken deze vaardigheden ook worden opgepakt, waar ze worden gewaardeerd en welk document leerlingen naast hun diploma meekrijgen naar het vervolgonderwijs. Door het proces gezamenlijk te doorlopen delen we kennis, zorgen we dat het breed gedragen wordt en verwachten we dat docenten van onbewust, bewust bekwaam worden in het aanleren (o.a. 21e eeuwse) vaardigheden.