Waar zijn we nou eigenlijk zo druk mee?
;
Met veel enthousiasme werk ik op basisschool de Klokbeker. Een school met prachtige kinderen, goede leerkrachten/fijne collega’s. De Klokbeker heeft het predicaat Excellente basisschool en is TOMschool.
De laatste jaren ervaren meerdere collega’s met mij een stijgende werkdruk. De energie voor nieuwe plannen ontbreekt steeds vaker. Tijd voor actie! Leerkrachten met energie, geven energie aan de leerlingen en elkaar! En dat hebben we nodig!
De Klokbeker staat hier niet alleen in? in geen enkele sector (met uitzondering van de zorg) wordt zo’n hoge werkdruk ervaren als in het onderwijs. Onvoldoende is bekend waardoor deze hoge werkdruk ontstaat. Er zijn veel ideeën, maar geen structurele ‘evidence based’ aanpak. Ik wil op basis van mijn onderzoek een concreet plan schrijven waarmee daadwerkelijk de werkdruk omlaag gebracht kan worden.
Wat houdt de term werkdruk eigenlijk in? Wat zijn de oorzaken ervan op onze school? Hoe kunnen wij de werkdruk drukken? Dit wil ik gaan onderzoeken én samen met collega’s gaan aanpakken.
In plaats van alleen te roepen dat we zo druk zijn, wordt het tijd om er wat aan te doen! ;