Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

VWO scheikunde van kookboek naar onderzoek

Laatst bijgewerkt op:

;Het huidige scheikunde practicum is gericht op het exemplarisch zichtbaar maken van de theorie (volg het "recept"), maar niet op onderzoek. Door de benadering en de rol van het practicum vanaf klas 3 tot het eindexamen te wijzigen, kunnen leerlingen onderzoeksvaardigheden ontwikkelen die een opstap vormen voor hbo/academische studies.;Als sectie scheikunde (5 collega's en 1 toa) streven wij naar een doorgaande lijn in de opbouw van de vaardigheden zoals die in de syllabus voor het examen worden vermeld. Ieder jaar evalueren wij de aanpak van de verschillende jaarlagen en zetten dat af tegen de groepsrapportage uit Wolf zoals die door het Cito wordt aangeleverd. Wij vinden dat er op de onderdelen werkplan en onderzoek (nog) beter gescoord kan worden. Bij de invoering van examenprogramma nieuwe scheikunde, hebben we gekozen voor een methode die de leerlingen goed ondersteunt op het gebied van de theorie. Geen enkele methode of combinatie van modules van DOT's  sloot aan bij onze wens van een leerlijn voor het ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden. Het ontbrekende deel, een practicumlijn uitzetten die gericht is op het ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden, die aansluit bij de methode die wij gebruiken (Chemie Overal) willen wij graag als sectie invullen. De afgelopen twee jaar hebben we ervaring opgedaan met het samen werken aan opdrachten waarbij onderzoeksvaardigheden duidelijk naar voren komen, in de vorm van een PO voor 4 havo en een PO voor 5 vwo. Deze twee opdrachten vielen binnen de reguliere voorbereidingstijd, maar het opzetten van de practicumlijn niet.