Vrije focus in LOF-project geeft leraar vleugels
Ruim duizend leraren hebben de afgelopen jaren bijzondere LOF-projecten gerealiseerd. In deze nieuwe serie Hoe is het nu met? blikken we steeds terug met een leraar, schoolleider en LOF-coach op de resultaten. Voor dit eerste artikel spraken we Margreet Agterhuis, Marjolein Schuchard en LOF-coach Michèl de Vries. Wat leverde het project Blended Learning en robotica van Marjolein Schuchard professioneel en persoonlijk op? Marjolein Schuchard, bouwcoördinator en begaafdheidsspecialist op Het Startblok in Harderwijk, zocht naar manieren om leerlingen in de bovenbouw sterker te motiveren met lesvormen als ontdekkend leren. In haar LOF-project Blended learning en robotica wilde ze samen met bedrijven en andere scholen in deze snelgroeiende high tech-regio uitdagend lesmateriaal ontwikkelen en delen. Haar collega’s waren enthousiast en dus ging ze aan de slag. Contacten met vo-scholen werden snel gelegd en leverden concrete resultaten op: havo-en vwo-leerlingen komen bijvoorbeeld programmeerlessen geven, leerlingen van de basisschool volgen technieklessen in het vo en er zijn lessen in het nabijgelegen TechLab ontwikkeld. Leerlingen motiverenInmiddels is robotica vast onderdeel van de ontdek-uren voor hoogbegaafde leerlingen, maar ook andere klassen werken ermee in projectweken. Project klaar? ‘Nee, want dit was nog maar een eerste stap’, zegt Marjolein. ‘Ik wilde ook een didactiek ontwikkelen om leerlingen meer te inspireren en te motiveren. Op een LOF-bijeenkomst ontmoette ik een leraar die enthousiast vertelde over werken met een Kanban-bord en met scrum. Ik dacht meteen, dit wil ik!’ Het betekende een draai in het project, niet blended learning, maar inzetten op de methodes Kanban en scrum. Met Kanban werk je met een visueel bord en plakkertjes om ideeën te visualiseren en samen uit te werken. Scrum is een aanpak waarmee leerlingen in een team zelfstandig bepalen wie wat doet. ‘Mijn collega’s in groep 7 en 8 gingen er enthousiast mee aan de slag. Het werkte want leerlingen kunnen zo meer zelfstandig en onderzoekend leren en je kunt ze beter op hun niveau instructie geven.’ Werken met Kanbanbord en scrum verspreidde zich via de bovenbouw ook naar andere klassen, evenals bij andere scholen van de stichting. Marjolein: ‘Het werkt als een olievlek, het is geborgd in de teams dus ik kan het nu loslaten.’ Dit leerde Marjolein in haar LOF-project:• De vrijheid om de koers van mijn project te veranderen hielp mij om te bepalen waar de lat moest liggen; • Ik kijk meer naar wat er wèl kan en zoek verbinding met collega’s; • Ik ben gegroeid als coach en leidinggevende: nu ben ik zelf ook LOF-coach en wil ik verder als schoolleider. Directeur Margreet Agterhuis: een enthousiaste leraar maakt ook leerlingen enthousiastMet haar veertig jaar ervaring in het onderwijs weet Margreet Agterhuis, directeur van Het Startblok, dat leraren groeien in hun vak als ze zelf onderzoeken, bij elkaar in de klas kijken en van elkaar leren. Het LOF-project van Marjolein ondersteunde zij van harte: ‘Het is een verrijking van het onderwijs, een enthousiaste leraar maakt ook leerlingen enthousiast. Juist omdat er geen strenge voorwaarden zijn kun je als leraar groeien, het onderwijs beter maken. Mijn rol daarin is faciliterend, ik maak uren vrij, geef waardering en sta open voor nieuwe ideeën.’ Margreet vindt dat het project van Marjolein de school en de leerlingen veel heeft opgeleverd: ‘Ik zie leerlingen die niet eens in de gaten hebben wat ze allemaal aan extra’s leren, maar het gewoon leuk vinden.’ Het werken met Kanban en scrum goed past in de ontwikkeling van de school naar meer zelfregulerend onderwijs. Met begeleiding van Stichting leerKRACHT werken ze aan verdere professionalisering, bijvoorbeeld met slim vergaderen en leren van elkaar. ‘Een goede leraar heeft nooit tijd over. Daarom is het LOF ook zo waardevol, dat biedt die tijd. Natuurlijk moet je ook als school je momenten kiezen voor de teams en hen ontwikkeltijd geven.’ LOF-coach Michèl de Vries: Marjolein heeft zich sterk ontwikkeld als pionierEen LOF-coach begeleidt individuele leraren, LOF-lerarengroepjes en bezoekt ook de school. Michèl weet nog goed wat zijn eerste indruk van Marjolein was: een energieke vrouw met daadkracht. Welke coaching had zij nodig? ‘Als coach stel ik vooral vragen, vanuit een oprechte verwondering. Dat werkte goed. Dat de focus van een project verschuift is niet erg. Je verandert alleen de route naar de top, niet de eindbestemming. Maar het is wel belangrijk om je project goed zichtbaar te maken voor anderen en ze mee te nemen. Bij Marjolein ging dat goed, zij heeft zich sterk ontwikkeld als pionier. Zij zorgde door haar positieve instelling ook voor verbinding in de LOF-lerarengroep. Zo konden leraren in de groep blijven spiegelen en van elkaar leren. Het verbaast me daarom niet dat ze ook LOF-coach is geworden.’ Hoe enthousiasmeer je collega’s voor je innovatieve project? Lees de tips voor pioniers in de Pioniersgids, de toolbox voor leraren die willen innoveren.;None;None