Vorderingen nemen soms een vlucht.
Met ingang van dit schooljaar start er weer een leerling in het hybride traject met de regulier school. In tegenstelling tot de twee voorgaande leerjaren is er nu één leerling die aan de criteria voldoet om in dit traject te kunnen functioneren. De criteria die de collega van de reguliere school en ik hebben opgesteld om vooraf met de leerling een succeservaring in te schatten. De afvinklijst is dan als volgt: In twee concepten kunnen functioneren/ de transfer kunnen maken. Eigen vervoer hebben en passende mate van zelfstandigheid hebben. Hulpvraag durven verwoorden in nieuwe setting Assertiviteit tonen in het kunnen en durven stellen van de hulpvraag Lichamelijk in staat zijn werk te verrichten. Inzicht, planning, executieve functies ( tijdsfactor). Bij kunnen houden wat er gedaan moet worden. Kunnen functioneren met de groep Zelfstandig kunnen functioneren Openstaan voor correctie en sturing Vast kunnen stellen waar een opdracht aan moet voldoen Oplossingsgericht denken Verantwoordelijkheid kunnen nemen Reflectie: procesmodel/ ontwikkeling 3e leerjaar: determineren, dit kan één of twee jaar bestrijken ( bijvoorbeeld in tweede jaar al starten met pso lessen. Kunnen zij dit binnen één jaar voltooien? 4e leerjaar: diplomeringsjaar ? PTA voltooien Pontes ? Produceren Installeren Energie ( PIE) gerelateerde vakken en vaardigheden. Eerder klaar ? aansluitend op doorlopende leerlijn Pontes Bergweg ? mbo en met stage starten eind vierde jaar. December/ januari selectie welke leerlingen geschikt zijn in dit traject mee te draaien en starten met twee uur praktijk sector oriëntatie per week. Pontes Bergweg heeft een stageprojectplan: ‘Van beginner naar Expert.’ De vervolgstap binnen het LOF is verkennen de selectie naar het tweede jaar verplaatsen om een eventueel schakeljaar te besparen. ;None;None