Voorjaar 2017, te gast bij OCenW.
Het Leraren Ontwikkelings Fonds gaat over ideeën, initiatieven en uiteindelijk ook om resultaten. Het begon bij mij jaren geleden met een idee, in het schooljaar 2012 - 2013. Twee leerlingen in mijn klas wilden iets met techniek. Dat kan op mijn school niet omdat we te klein zijn als speciaal onderwijsschool in een krimpregio met provinciale functie. We kunnen vanwege de omvang geen technieklokalen in stand houden. De jongens die de wens hadden beschikten over enige technische vaardigheden die verder ontwikkeld zouden kunnen worden in combinatie met de praktijk op een andere school. Met mijn idee ben ik naar mijn directie gegaan en zij vroeg mij wat ik dan nodig had voor dat idee? Geweldig! Goede vraag waar een bezoek aan haar netwerk uit voorkwam. In de regio zijn twee leerlingen mee gaan draaien in de verkenning op een reguliere school. Ik geef les aan een derde en vierde klas vmbo bb/kb op, zoals men dat voorheen noemde, een cluster 4 school. De selectie vond tot op heden ook pas plaats in de derde klas. Door het missen van het eerste en tweede leerjaar in de technische vakken hebben zij het derde leerjaar op de VSO school gedoubleerd en als schakeljaar gebruikt om dat tekort te compenseren. Zij zijn parallel ingestroomd in het derde leerjaar op de reguliere school. Daarna naar beide leerjaren vier. Hier is één van de twee jongens geslaagd. Als eerste in dit hybride-, later symbiose-, later invlechtings-traject genoemd. Inmiddels zijn er drie jongens geslaagd en zitten er twee in de examenfase en zit er weer één leerling in het derde leerjaar in dit traject. Het biedt de leerlingen zicht op een volledig vmbo-BB of KB diploma, vanuit het VSO. Het alternatief is met certificaten van school gaan en op het mbo instromen bij de Entree opleiding. Ook niets mis mee, maar door het behalen van een volledig diploma groeit hun vaardigheid, leren zij een vak, groeit hun eigenwaarde en zullen deze leerlingen instromen in een hoger vervolgniveau en naar verwachting minder gebruik maken van algemeen maatschappelijke middelen. Waarom dan het LOF? Wat heeft het LOF voor mij nu bijgedragen aan deze ontwikkeling? Het heeft me de tijd gegeven de route uit te werken, contacten te leggen met andere onderwijsontwikkelaars en de basis gelegd voor het verder ontwikkelen van deze route. De Labs hebben bijgedragen aan de netwerken waar ik gebruik van kan maken, aan het opdoen van ontwikkelvormen die mij eerder niet bekend waren. Gezamenlijk innovatieve ideeën uitwerken is zó inspirerend. Inmiddels heb ik op twee dinsdagen een bezoek mogen brengen aan het Ministerie van Onderwijs in Den Haag. Vol trots heb ik mogen vertellen aan de beleidsafdeling van het vso, over het onderwijs dat 'mijn' leerlingen in deze vorm met reguliere scholen kunnen volgen. Mijn wens is het ontwikkelde program uit te rollen over het land en uit te dragen bij scholen die het ook een goed idee vinden. Het biedt de leerlingen een basis vanuit het voortgezet speciaal onderwijs toch een diploma kunnen halen. Zij leren een vak en het maakt hen op termijn zelfstandig in de maatschappij, lees onafhankelijk van een uitkering of andere maatschappelijke middelen. Dat is waar ik in het onderwijs naar streef. Kennis, vaardigheid en vakmanschap.;None;None