Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Vijf V’s: Gelijke kansen voor de onderbouw VO

Laatst bijgewerkt op:

Op het Hendrik Pierson College in Zetten waar ik werkzaam ben als docent aardrijkskunde slaan we een nieuwe weg in: Kinderen de kans geven om te groeien in hun eigen tempo op hun eigen niveau. Het streven, om de “knip” PO en VO te laten verdwijnen, is ontstaan in de tijd dat ik tijdens de warme overdracht kinderen zag die veel meer konden dan dat er in het VO zichtbaar werd. Verbinden, verdiepen, verbreden, versnellen en verlengen geeft  de leerling de mogelijkheid om zich te ontwikkelen. Op deze manier wordt de leerling eigenaar van zijn eigen leerproces. En kan de leerling uiteindelijk een gedegen keus maken voor het vervolg niveau. Onderzoek van Jelle Jolles laat zien dat het brein in deze leeftijd nog veel te ontwikkelen heeft. Ook Diana Smidts laat in haar onderzoek naar executieve functies zien, dat denk processen bij leerlingen heel divers kunnen zijn. Je bent als tiener in een belangrijke fase om je kennen en kunnen te ontdekken en te ontwikkelen. Om dit proces te stimuleren bij kinderen is het nodig dat het VO kennis neemt van de situatie in het PO. In samenwerking met basis Dr. Lammerts van Buerenschool in Zetten wil ik werken aan doorlopende leerlijnen voor de leerlingen in de leeftijd 10-14jaar.;None;None