Versterken scrumdidactiek bij Nieuwe Scheikunde
;Het vernieuwde scheikundecurriculum voor Havo/Vwo vraagt om een activerende didactiek voorzien van bijpassende (eind)opdrachten. Dit initiatief beoogt om voor alle domeinen van het Havo- en Vwo-curriculum geschikte en uitdagende opdrachten te ontwerpen die passen bij de activerende (scrum)didactiek. Doel is om leeropbrengsten en motivatie van leerlingen te versterken.;Het scheikunde-curriculum in Havo-Vwo is vernieuwd. Karakteristiek voor deze vernieuwing is de context-concept-benadering. Onderwijskundig onderzoek suggereert dat deze aanpak de betrokkenheid bij leerlingen vergroot bij gelijkblijvende leeropbrengsten (Bakker et al., 2015; Bennett, Lubben, & Hogarth, 2007). Tot nu toe is er relatief weinig expliciete aandacht geweest voor activerende didactieken die de context-concept-benadering ondersteunen. De scrumdidactiek is een geschikte kandidaat (www.scrumatschool.nl). Scrummende leerlingen werken in groepjes die zijn ingedeeld op leerlingkwaliteiten. Leerlingen ontvangen een opdracht die ze vervolgens zelf plannen op een scrumbord. Elke twee weken leveren ze een tussenproduct op. Ze reflecteren op de kwaliteit van het geleverde werk en middels een formatieve toets checken leerlingen en docent in welke mate de onderliggende scheikundeconcepten zijn begrepen. Concepten die nog niet goed zijn begrepen worden in volgende planning opgenomen. Na 6-8 weken vindt een eindoplevering plaats en maken leerlingen een summatieve toets. De scrumdidactiek is daarmee een bij uitstek activerende didactiek voor leerlingen én docent. Tien scheikundedocenten uit heel Nederland hebben zich in 2015/2016 geschoold in de scrumdidactiek. De opgedane ervaringen willen ze nu uitbouwen door uitdagende materialen te ontwerpen die goed passen bij de scrumdidactiek. Concreet gaat het dan om ‘productbacklogs’, formatieve toetsen en aansprekende eindopdrachten.