Verhalend leren en verbinden
;Wij willen een project ontwikkelen waarin de rijke geschiedenis van onze stad Amsterdam leidraad is voor ons onderwijs. Daarmee maken we een kader waarmee we elke drie jaar het project kunnen herhalen zodat kinderen gedurende hun schoolloopbaan hun eigen leefomgeving steeds beter leren kennen en waarderen.;We willen de geschiedenis van onze stad (en daarmee van Nederland) aanbieden aan onze kinderen en verweven in ons lesaanbod. Kinderen (en ook volwassenen) weten eigenlijk maar weinig af van de plek waar ze leven, terwijl wij denken dat kennis van je omgeving juist belangrijk is om je thuis te voelen een een abstract begrip als burgerschap concreet vorm te geven. Wij willen de geschiedenis van de stad op maat maken voor kinderen op school, waarbij het vertellen van verhalen over de stad de verbindende schakel vormt. Daarvoor vragen we een verhalenverteller, maar ook winkeliers, buurtbewoners en ouders en grootouders die in de stad zijn opgegroeid. Met deze verhalen en de verwerking daarvan zullen kinderen hun omgeving ervaren en beleven, vergroten we hun historisch besef en zullen ze met meer aandacht naar hun directe leefomgeving kijken. Kinderen zullen zich meer thuis voelen op de plek waar ze wonen, die plek betekenis kunnen geven, meer waarderen, en daar over nadenken. Wij denken dat wanneer kinderen zich verbonden voelen met hun omgeving, ze zich daar verder in zullen verdiepen en zich ook op latere leeftijd zullen inspannen daar zorg voor te dragen.