Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Verbinding en loopbaanoriëntatie

Laatst bijgewerkt op:

;Verbinding en Loopbaanoriëntatie krijgen een duidelijke plaats in de mentorlessen. De lessen bieden leerlingen meer inzicht in wie zij zijn, wat ze belangrijk vinden en waar ze aanleg voor hebben. Op basis hiervan kunnen ze keuzes maken die bij hen passen. Bovendien wordt de relatie tussen de leerlingen versterkt.;Doel van het initiatief is om loopbaanoriëntatie en de verbinding tussen de leerlingen in de mentorlessen een duidelijke plaats te geven. We kiezen daarbij voor de methode van Waarderend Leren waarin onderzoeken, dialoog en oplossingsgerichtheid centraal staan. Het resultaat is dat leerlingen keuzes kunnen maken die bij hun passen en dat de verbinding van leerlingen toeneemt. We maken vier blokken waarin:1. Leerlingen hun talenten in kaart brengen2. Leerlingen op zoek gaan wat hen inspireert3. Leerlingen een groeimindset (growth mindset) ontwikkelen4. Leerlingen keuzes maken (zoals hun loopbaan)De lessen bestaan uit allerlei oefeningen, waarin ervaren, ontdekken, reflecteren, lef tonen, complimenten geven en keuzes maken aan bod komen. We bedenken groeps- en individuele opdrachten, spelvormen en challenges en brengen ze in contact met professionals en oud-leerlingen over loopbanen.In alle lessen neemt de dialoog een belangrijke plaats in. De leerlingen krijgen daarbij elk jaar een andere rol, zoals: deelnemer, coach, ervaringskundige, interviewer en organisator. We maken daarbij gebruik van de verticale structuur van de mentorgroep: leerlingen zitten drie jaar in dezelfde mentorgroep en komen dus dezelfde lessen tegen. Om het aantrekkelijk te houden willen we elke leerjaar een eigen rol geven.