Vanuit projecten leren en ontwikkelen in de 21ste eeuw
;Zijn onze leerlingen straks klaar voor de 21ste eeuw? Hebben we ze voldoende laten oefenen met vaardigheden als kritisch denken, communiceren, creativiteit, sociale en culturele vaardigheden, samenwerken, probleemoplossend vermogen en digitale geletterdheid? Van de leerling van nu wordt straks in de maatschappij meer gevraagd dan alleen vakkennis. Op onze school werken wij al veel vanuit projecten, wat mij betreft een goede basis om aan deze vaardigheden te werken. Toch staat het projectonderwijs onder tijdsdruk door de waan van alle dag, methodes die de tijd opslokken en leerkrachten die meer resultaat dan procesgericht worden opgeleid. Ik wil kijken naar het toepassen van de basiskennis in projecten. Wat laat je aan bod komen tijdens 'gewone' lessen en hoe gebruiken ze dat in de projecten. Ik ga bedenken hoe de vaardigheden geoefend worden tijdens deze projecten. Hoe zorgen we er voor dat alle vaardigheden regelmatig worden aangeboden, zodat de leerling kan blijven groeien. Belangrijk is ook de manier waarop we kunnen aantonen wat wij de leerlingen hebben aangeboden en waarin ze hebben geoefend. Ik vind het van belang dat de leerling weet waar zijn ontwikkeling zit.;