Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Van vorm naar formatief

Laatst bijgewerkt op:

;Latijn leren is moeilijk genoeg. Als je het opbreekt in kleinere opdrachten moet het makkelijker worden. Zowel vanaf het begin en verder werkend als reparerend onderweg is het nodig dat een leerling door middel van de juiste lessen en formatieve feedback  leert om zelf of onder begeleiding fouten te repareren.;Het doel van mijn onderzoek is het toegankelijk maken van Latijnteksten voor Formatieve feedback. Daarvoor is het nodig dat ik voor vertaalteksten in kaart breng, welke grammaticale onderwerpen er door leerlingen gebruikt moeten worden om een vertaling te kunnen maken. De fouten die leerlingen maken worden teruggevoerd tot de opgestelde eindtermen. Die heb ik genummerd (ze zijn al ingedeeld in vormleer/syntaxis/stylistische middelen) en verwijzen weer door naar een grammaticale bespreking. Leerlingen leren wat voor soort fout ze gemaakt hebben en hoe ze die kunnen herstellen. De teksten en grammaticadocumenten die ik wil maken zijn gericht op het aanleren van nieuwe grammatica. Enerzijds nieuwe teksten, anderzijds documenten waar sumier één onderwerp besproken wordt en waar naar verwezen kan worden. Deze moeten via een website beschikbaar komen.  De korte grammaticale documenten kunnen echter ook gebruikt worden door hogere klassen, bij voorbeeld om snel te kunnen bepalen welke kennis na de vakantie is weggezakt, of welke onderwerpen door een examinandus opnieuw bestudeerd moeten worden. De werkwijze is grammatica sumier per onderwerp uitleggen. Deze grammatica komt in oplopende mate van moeilijkheid aan bod.