Van prietpraat naar beginnende geletterdheid
;Hoe realiseren we een doorgaande taallijn van 0 - 6 jaar, met als doel voor ieder kind een zo optimaal mogelijke taalontwikkeling. Wat hebben kinderen nodig? Hoe kunnen we dit binnen het thematisch aanbod vormgeven? Hoe creëren we een rijke (ict)taalomgeving.;
Doel;- Een eenduidige aanpak op taalgebied voor de leeftijdscategorie van 0-6 jaar. - Leerkrachten en pedagogisch medewerkers begeleiden in het vormgeven van rijke hoeken. - Leerkrachten hebben een goed inzicht in de leerlijn taal van het jonge kind. - Leerkrachten signaleren taalontwikkelingsstoornissen (TOS) en kunnen hun aanbod hier op aanpassen. - Leerkrachten kunnen binnen een thema relevante taalactiviteiten vormgeven en verrijken met ict toepassingen.
Werkwijze;- Literatuur over de doorgaande taallijn bestuderen en goodpractise voorbeelden bezoeken - Huidige situatie in kaart brengen. - Leerkrachten en PM-ers inzicht geven in de leerlijn taal. - Thema's uitwerken van 0-6 jaar met bijbehorende icttoepassingen. - Onderzoeken welke interventies voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) ook geïntegreerd kunnen worden in de dagelijkse praktijk.