Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Vakoverstijgend werken bij Nederlands

Laatst bijgewerkt op:

;Vakinhoud van themavakken integreren met schrijfvaardigheid Nederlands. Concreet: de schrijfvaardigheidsopdracht voor vwo 5 onderdeel laten zijn van alle praktische opdrachten (PO’s) in themavakken. Andersom geredeneerd: het meningvormende onderdeel van elke PO is een betoog voor het vak Nederlands. Vaardigheidsvorming bij Nederlands wordt zo gekoppeld aan andere vakken.;Het doel voor het vak Nederlands is dat de leerling betekenisvol aan het werk is door met inhoud uit de themavakken zijn schrijfvaardigheid te versterken. Hierdoor zal een leerling gemotiveerder aan de slag gaan. Daarnaast krijgt de leerling de keus in wat hij uiteindelijk inlevert bij de docent Nederlands. Het doel voor de themavakken is dat de leerling op hoog niveau, inhoudelijk en stilistisch, over vakinhoud van themavakken kan schrijven. Ook wordt de wetenschappelijke vaardigheid kritisch denken en schrijven vergroot. De transfer is naar beide kanten. Bijkomend effect is dat er tijdwinst ontstaat, een leerling kan in zijn lessen Nederlands aan de slag met het schrijven van zijn PO voor een themavak. Op docentniveau is het doel dat er meer samengewerkt wordt tussen vakken waar vaardigheden centraal staan en de themavakken. De werkwijze is om te beginnen met schrijfvaardigheid in vwo 5. Hiervoor wil ik met een collega uit de bètavakken en een collega uit de gammavakken de PO’s analyseren en de opdrachten bij de PO’s zo formuleren dat voor leerlingen eenduidigheid ontstaat en dat met de opdracht voldaan wordt aan de exameneisen van de verschillende vakken dat een leerling een beargumenteerd standpunt kan innemen. Alle themavakken doen mee.