Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Vakmanschap door vaardigheid, taalvaardig

Laatst bijgewerkt op:

Taal is van alle vakken. Binnen de doelgroep vmbo basis/kader zijn er veel leerlingen die hier moeite mee hebben. In de opbouw van de opdrachten is er gekozen om te werken in kleine stappen, zodat ook de minder talige leerlingen hiermee prima zelfstandig mee aan de slag kunnen. In de loop van klas 1 en 2 worden de stapjes groter en minder gedetailleerd. De opdrachten zijn voor het merendeel digitaal. Hierdoor kan er op een eenvoudige manier gebruikt gemaakt worden van videomateriaal als ondersteuning. Inhoudelijk is er binnen de taalpijler voor gekozen om met name de Engelse taal meer in opdrachten te verwerken. Schrijven, luisteren, spreken en woordenschat komen regelmatig terug. De onderdelen die in de opdrachten zijn verwerkt zijn, hoewel bij een ander vak aangeboden, zelfs opgenomen in het PTO van de vaksectie Engels. In de praktijk De leerlingen starten met het maken van een stamboom over hun familie. De stamboom wordt eerst geschetst op papier maar uiteindelijk van mdf gemaakt. Je kunt hierbij differentiëren door de leerlingen de keuze te bieden of ze een echte boom willen maken of dat ze liever een ander figuur kiezen. De kleine keuze is direct zichtbaar in grotere motivatie bij de leerlingen. Het wordt echt hun “boom”. Wanneer de boom (of cupcake, raceauto  of een ander figuur) af is, verwerken de leerlingen in het Engels informatie over familieleden op de boom. Hierbij komen de pas bij Engels geleerde woorden weer terug in deze opdracht. Bij spreekvaardigheid voeren de leerlingen rollenspellen uit in een restaurant of bij de receptie van een hotel. In deze samenwerkingsopdracht worden leerlingen uitgedaagd om een dialoog uit te werken en de situatie vervolgens na te spelen. Door het rollenspel zelf te laten filmen creëer je direct een mogelijkheid om ook naderhand nog feedback te kunnen geven of de leerlingen elkaar te laten beoordelen.;None;None