Vakmanschap door vaardigheid - pitch
Mijn naam is Martin Drupsteen en ik ben werkzaam op het vmbo van het Scala College in Alphen aan den Rijn. Op het vmbo beroepsgerichte leerniveau zijn leerlingen veelal praktisch ingesteld. Daarom ook de praktische vakken in de bovenbouw, maar waarom wordt er in de onderbouw zo vaak theoretisch gewerkt? Bij “Vakmanschap door vaardigheid” leer je door te doen! Het doel is om leerlingen uit de onderbouw van de vmbo basis- en kaderberoepsgerichte leerweg een brede basis aan vaardigheden aan te leren, zodat zij daar bij alle vakken van kunnen profiteren. Centraal staan studievaardigheden, rekenvaardigheid en taalvaardigheid, zowel voor de vakken Nederlands als Engels. Daarnaast worden tijdens de opdrachten verschillende werkvormen afgewisseld om algemene vaardigheden als reflecteren, samenwerken, zelfstandig werken, presenteren en ICT te oefenen. Zo leiden de verschillende vaardigheden samen tot vakmanschap. Met de extra aandacht voor de verschillende vaardigheden kan iedere leerling in de reguliere lessen groeien en eventuele achterstanden vanuit het primair onderwijs verkleinen of misschien zelfs wel helemaal wegwerken. Een toename in het niveau van zowel de algemene als cognitieve vaardigheden geeft de leerling een sterkere basis voor het volledige onderwijs. Er ontstaat dus een vakoverstijgend resultaat dat aansluit bij de praktische leerstijl van de leerlingen. Ben je meer geïnteresseerd in een beeldende uitleg van het project? Lees dan ook eens mijn eerste blog “Een leerling als spin en zijn vaardigheid als web”.;None;None