Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Uitdagend gedifferentieerd onderwijs

Laatst bijgewerkt op:

Hallo, Ik ben Ilja Verolme, lerares wiskunde op het Stedelijk Gymnasium in Leiden. Ik sta sinds 2000 voor de klas en heb dit jaar mijn master gehaald. Bij Vakdidactiek had ik een inspirerende docent die vond dat leerlingen zelf de schoonheid van wiskunde moesten ontdekken en dat we niet alles voor moeten kauwen. Vooral bij de methode die wij op school gebruiken is er helaas erg veel sprake van voorkauwen, herhalen en toepassen. Dat kan anders! En met dat anders hoop ik ook de slimmere leerlingen te kunnen uitdagen, die verveeld raken bij eindeloos oefenen. Hoe? Met een top down benadering, ofwel HeleTaakEerst (HTE). Ik ga onderwerpen beginnen met een opdracht die leerlingen uiteindelijk moeten kunnen maken. Vervolgens moeten de leerlingen uit zien te vogelen welke kennis en kunde zij daarvoor nodig hebben. Om ze daarin te begeleiden maak ik hulpbladen. En nu voor de wiskundigen onder ons: Het onderwerp waar ik me dit jaar op ga richten is functiebegrip in de derde klas. Daarbij wil ik dat leerlingen gebruik maken van een ondersteunend grafisch programma, zoals Geogebra. Zodat ze bijvoorbeeld zien wat er met het snijpunt van 2 grafieken gebeurd als je een vergelijking aan het oplossen bent. Maar ik verwacht dat mijn initiatief ook interessant is voor de niet wiskundigen, vanwege de HeleTaakEerst benadering, die ook in andere vakken toepasbaar is. Ik hoop dan ook veel input te krijgen, vooral over hoe je zulke lessen kunt organiseren, hoe je overzicht kunt houden en voortgang kunt controleren.;None;None