Tweede bijeenkomst leergebied Humanics: HOE?
Het opleiden van leerlingen tot burgers die onze wereld in de toekomst op een verantwoorde manier vorm zullen geven. Dit was het antwoord op de vraag 'waarom geven we humanics'. Vanuit de discussie om deze vraag te beantwoorden kwam als vanzelf ook een mogelijk antwoord op de ‘hoe-vraag’: we willen vakoverstijging in de vaardigheden. Het antwoord op de 'hoe-vraag' hebben we afgelopen dinsdag (1/11) beantwoord. Hierbij werden we ondersteund Bob Hofman, leerlab-coach. Door ons steeds kritisch te bevragen over de relatie 'waarom' en 'hoe' zijn we tot zes vaardigheden gekomen die wij van belang vinden en die onze vakken (economie, aardrijkskunde, maatschappijleer en geschiedenis) bindt:
- Meer dan één waarheid
- Betekenisgeven
- Onderbouwen
- Verbanden leggen in ruimte en tijd
- Argumenteren
- Breed perspectiefDe vaardigheden moeten nog goed uitgewerkt worden en wellicht gaan we andere namen gebruiken. Dit wordt de opdracht voor een volgend LOF-overleg. [caption id="attachment_7598" align="alignnone" width="140"]
Eindresultaat van de brainstorm om te komen tot de overlap in relevante vakvaardigheden.[/caption] [caption id="attachment_7599" align="alignnone" width="370"]
Discussie onder leiding van Bob Hofman[/caption] ;None;None