Tussenstand!
De eerste helft zit erop! Van het schooljaar, maar ook van Onderwijspioniers 2014/2015. Wanneer de helft erop zit, ga je automatisch eventjes kijken hoe de zaken er nu precies voor staan. Een organisch moment van evaluatie, reflectie, bijstellen en prioritering om de tijd die nog voor je ligt zo doeltreffend mogelijk te gaan gebruiken. Zoals een leerkracht zijn piketpaaltjes uitslaat op een eerste rapport, zoals een coach in de rust nog even hier en daar wat bijschaaft, zo probeer ik nu ook te kijken naar het Open Podium. Hoe staan we ervoor? Wat hebben we tot nu toe gedaan en wat zou ik graag nog willen doen? Waarom loopt het zoals het loopt en welke interventies zijn er mogelijk om het nog beter en sterker te maken? Hoewel het project draait rondom het betreden van het Open Podium, heb ik altijd een 'hoger doel' in mijn achterhoofd gehad. Mijn project is slechts een middel dat het behalen van dat doel mogelijk moet maken. Toen ik me in juni 2014 inschreef voor Onderwijspioniers had ik een cultuuromslag voor ogen. Een omslag waarbij wij als basisschool het volgende proces zouden doormaken: Van koning in eigen klas, via keizer in eigen cluster, naar Samen Sterk als school! Dat het Open Podium hier niet alleen voor kan zorgen, daar was ik van doordrongen. Dat het echter een hele belangrijke rol zou kunnen spelen, dat heeft zich in het afgelopen halfjaar wel bewezen. Inmiddels zijn we drie edities van het Open Podium verder en zit er een duidelijke stijgende lijn in de inrichting van het concept. De betrokkenheid is constant enorm groot geweest. Zowel in de bereidwilligheid om je eigen parel te pitchen, als in de begeesterde deelnames van geïnteresseerde collega's als toehoorders en meedenkers. Tot nu toe hebben 5 collega's en ikzelf een pitch verzorgd over uiteenlopende onderwerpen. Van groepsoverstijgend werken, via gebruik van coöperatieve werkvormen, naar handelingsgericht werken bij de kleuters en het flexibel inrichten van thematisch onderwijs. Stuk voor stuk gedeelde parels die iets hebben losgemaakt!



Het oorspronkelijke idee staat nog steeds als een huis. De inspirerende omgeving van de Onderwijspioniers brengt met zich mee dat ik constant aan het kijken ben (samen met mijn directeur, met medepioniers, maar ook met andere collega's) hoe het nog beter kan. Zo hebben we sinds de aanvang een aantal belangrijke interventies gepleegd, zoals het concreter inrichten van het tweede gedeelte van de presentatie (de procesgerichte feedback) en het betrekken van de teamcoaches in de fase voorafgaand aan deelname van het Open Podium (vooral voor het scherp krijgen van de kern van de pitch). Ook met de fysieke inrichting van het Open Podium zijn we druk doende, bijvoorbeeld met het experimenteren van opstellingen en de inrichting van het hart van de school. De 4 pijlers van het Open Podium zoals ik ze voor ogen had in augustus staan nog steeds als een paal boven water:
- Samen in gesprek over onderwijs met oog op professionalisering!
- Ontschotting binnen de organisatie: geen leerkracht op eigen eiland, maar teamleren!
- Pareltjes delen om zo elkaar te inspireren!
- Opgedane kennis borgen voor de toekomst!
Er staan de komende maanden nog verschillende edities op het programma en voor mij rest de uitdaging om zowel het heersende teambrede enthousiasme, als de kwaliteit van de presentaties samen met mijn collega's te vergroten. Vergroten overigens ook in de meest letterlijke zin des woords! De eerste gesprekken om het Open Podium op stichtingsniveau te gaan brengen zijn al achter de rug en dit zal de komende maanden ook zijn vervolg krijgen, daarbij ligt een mooie rol voor mij als pionier. Dit is wat mij betreft nog niet genoeg: Ik zou het Open Podium in 2015 graag als een uitgebalanceerd concept willen gaan neerzetten. Een gereedschap dat door iedere school gebruikt kan worden om ons onderwijs in een helder, inspirerend, verbindend en prikkelend daglicht te zetten. Hier ga ik voor, simpelweg omdat ik als pionier niet anders kan! "Mensen die geloven in verandering van bovenaf voelen zich nu hopeloos, terwijl mensen die geloven dat verandering van onderop kan ontstaan juist weer hoop beginnen te krijgen". Naomi Klein [embed]http://www.youtube.com/watch?v=9xWa5POVhZA[/embed];None;None