Themabijeenkomst "Aan de slag met Gamification!"
Afgelopen vrijdag heb ik samen met Rob Hulsen en Sem van Geffen in het innovatiehuis een themamiddag verzorgd over de toepassing van gamification in het onderwijs. Het is een leuke en inspirerende middag geworden met collega's van verschillende onderwijsinstellingen.
Sem heeft tijdens deze bijeenkomst het grotere plaatje geschetst met betrekking tot wat gamification is, hoe dit toegepast kan worden en wat de belangrijke randvoorwaarden om een succesvolle toepassing van gamification te kunnen realiseren. Rob heeft vanuit zijn expertise alszijnde directeur van Hulan studio verteld wat de mogelijkheden van serious & applied games binnen het onderwijs zijn.
Mijn aandeel tijdens deze themabijeenkomst sloot helemaal aan bij datgene dat ik ga doen voor mijn Onderwijspionierstraject op mijn afdeling. Ik heb in een half uur men laten ervaren en laten zien hoe je met eenvoudige middelen en minimale investering (zowel tijd als geld) kleine game elementen kunt toevoegen aan je bestaande lessen om studenten in beweging te krijgen. Dit met als doel om de concentratie, motivatie en het plezier bij studenten te vergroten. Ik heb direct datgene toegepast waarover ik zou gaan vertellen. En wat bleek......ook tijdens een themabijeenkomst met onderwijsprofessionals werkt het fenomeen bel in combinatie met quizvragen, want in no-time stond men in 2 rijen fanatiek op de (inmiddels gesneuvelde) bel te slaan en vragen te beantwoorden over de presentatie die Rob had gegeven.
Mijn pionierstraject is echter wel breder dan het toepassen van game elementen (gamification) in lessen. Samen met collega's ga ik kijken wat er aan bestaande lessen toegevoegd en/of aangepast kan worden om studenten in beweging te krijgen. Dit kan een werkvorm of game element zijn. Echter doe ik meer dan alleen werkvormen bedenken en toepassen. Een wijziging of toevoeging is namelijk alleen maar van toegevoegde waarde als het aansluit bij de student, docent, de les en het beoogde doel. Ik kijk en denk ik mee over het totaalplaatje, ik hou me bezig met praktische didaktiek. ;None;None