techniek.school
De techniekles wordt een maakfestijn. Elke leerling is bezig met zijn eigen opdracht, leert daarbij nieuwe vaardigheden en helpt zijn klasgenoten. Alle voortgang (aan vaardigheden en afgeronde opdrachten) word bijgehouden op een website waardoor de docent het overzicht kan bewaren.;De techniekles wordt een maakfestijn. Elke leerling is bezig met zijn eigen opdracht, leert daarbij nieuwe vaardigheden en helpt zijn klasgenoten. Alle voortgang (aan vaardigheden en afgeronde opdrachten) word bijgehouden op een website waardoor de docent het overzicht kan bewaren.;Het doel is dat leerlingen eigenaar worden van hun eigen leerproces in de techniekles. Daarnaast wordt het mogelijk voor een leerling om te werken aan opdrachten die hij zelf mag kiezen (motivatie!) waarbij hij belangrijke vaardigheden leert. Leerlingen krijgen een persoonlijke pagina op een website. De docent kiest de mogelijke opdrachten voor een klas. Uit de beschikbare opdrachten kan de leerling een opdracht kiezen die bij hem past. Sommige opdrachten vereisten vaardigheden, bezit deze leerling die nog niet dan moet hij deze eerst zien eigen te maken door een kleinere "vaardigheden opdracht" waarbij hij deze (en eventuele andere) vaardigheden leert. Bij het afronden maakt hij foto's van zijn werk, zet die op de site en de docent kan ze daar eenvoudig goedkeuren en van feedback voorzien waarbij het portfolio van de leerling wordt bijgewerkt met zijn nieuw verworven vaardigheden. Moet een leerling iets nieuws leren, dan kan dat via filmpjes, de docent of klasgenoten. Bij het laatste kan een medeleerling een hulpvraag stellen aan een klasgenoot die "meester" is in die vaardigheid. Samen doen ze een opdracht en ook de meester krijgt hier punten voor. Per periode/jaar moet een leerling een x-aantal punten behalen door opdrachten te doen.