Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Talendossier vwo-bovenbouw

Laatst bijgewerkt op:

;Leerlingen werken bij talen rond een vakoverstijgend thema aan alle taalvaardigheden. De leerling kiest het thema. Ook kiest hij aan welke vaardigheid en op welk niveau hij werkt. Toetsen, schrijfproducten, beoordelingen en analyses worden door de leerling verzameld in één talendossier-bovenbouw. Dit geeft inzicht in zijn kunnen.;Doelen leerlingen  1. Betekenisvol en gemotiveerd werken aan vaardigheden bij talen door vakinhoud van profielvakken te integreren. Leerlingen kiezen het thema. Lezen, schrijven, luisteren en spreken over thema's uit profielvakken geeft maatschappelijke diepgang en komt tegemoet aan de exameneis bij profielvakken dat leerlingen een beargumenteerd oordeel kunnen geven over die thema's. Daarnaast kiezen leerlingen hun eigen route bij het thema.  2. Inzicht in voortgang van vaardigheden door de jaren heen: door alle toetsen, analyses, schrijfproducten en evaluaties van alle talen te verzamelen in één dossier, krijgen leerlingen inzicht in hun vaardigheden. Ze kunnen leren van hun evaluaties en veel gerichter een volgende stap zetten. Leerlingen kunnen kiezen voor versnellen of excelleren in een vaardigheid of een taal.  Doelen docenten:  1. Samen vormgeven van een talendossier en leerroutes voor leerlingen maken, zodat zij kunnen kiezen wat bij hen past en inzicht krijgen in wat er nodig is.  2. Samen zoeken naar manieren om een autonomieondersteundende talendocent te zijn. Werkwijze:  Start leerjaar 18/19 in vwo 4 en daarna uitrollen in vwo 5 en 6. Per periode basismaterialen verzamelen bij de thema's en leerroutes ontwerpen die op verschillende manieren verschillende vaardigheden aan bod laten komen.