Taalverbetering bij biologie
;In deze aanvraag willen we een leerlijn taalverbetering en specifiek uitdrukkingsvaardigheden verbeteren bij biologie creëren. Hierbij ontwikkelen we materialen en didactieken. Taal en leren zijn binnen vakken onlosmakelijk met elkaar verbonden. De leerresultaten van leerlingen zullen verbeteren als zij in staat zijn hun woorden goed onder woorden te brengen.;Het doel van deze aanvraag is het ontwikkelen van een leerlijn uitdrukkingsvaardigheden bij biologie. Uitdrukkingsvaardigheid, het goed onder woorden brengen van gedachten, zowel mondeling als schriftelijk, komt bij alle vakken voor. We kiezen ervoor om als eerste de leerlijn voor de havo te creëren. We zien dat leerlingen uit de havo meer problemen hebben dan leerlingen van het vwo. Deze leerlijn loopt dan vanaf de brugklas tot en met 5 havo. In de leerlijn worden taalsteun materialen en didactieken ontwikkeld, getest en geëvalueerd door een team van docenten. Voor de leerlingen zijn “de leg uit” en “beredeneer” vragen van toetsen en uiteindelijk het centraal examen, de doelen van deze leerlijn. Om leerlingen taalsteun te bieden hebben we achterhaald welke taalsteun leerlingen nodig hebben. Op basis hiervan willen we voor elke periode opdrachten en didactieken ontwikkelen en uitproberen. Taal verwerven en veranderen kost tijd, daarom kiezen we ervoor om het direct in alle leerjaren en elke periode aan te bieden. Daarnaast willen we in dit onderzoek ook zorgen dat alle opdrachten en didactieken goed worden verankerd in documenten als PTA’s en bij de sectiegenoten biologie om er zorg voor te dragen dat na deze aanvraag nog doorgegaan wordt met de taalverbetering.