Substitutiemodules onderzoekend leren natuurkunde
Het ontwikkelen, testen en publiceren van een set van originele overdraagbare lesmodules natuurkunde voor bovenbouw havo en vwo waarbij onderzoekend leren het didactisch uitgangspunt is. Met deze modules kan een reguliere methode deels worden vervangen. Hiermee wordt onderzoekend leren breed ingezet en stimuleert het andere docenten dit ook te doen.;Het ontwikkelen, testen en publiceren van een set van originele overdraagbare lesmodules natuurkunde voor bovenbouw havo en vwo waarbij onderzoekend leren het didactisch uitgangspunt is. Met deze modules kan een reguliere methode deels worden vervangen. Hiermee wordt onderzoekend leren breed ingezet en stimuleert het andere docenten dit ook te doen.;Doel van dit initiatief is het bevorderen van onderzoekend leren door leerlingen en het stimuleren van dit didactisch uitgangspunt bij andere docenten. Dit wil ik doen door het ontwerpen van speciaal daarvoor ingerichte substitutiemodules. Met een substitutiemodule wordt een lesmodule bedoeld die onderdelen van de reguliere methode vervangt. Didactisch uitgangspunt bij deze modules is onderzoekend leren. Hierbij staat centraal: - gegevens verzamelen en interpreteren - samenwerken en discussiƫren - verbanden en wetmatigheden ontdekken Daarnaast hanteer ik onderstaande kenmerken bij het ontwerpen van deze set van modules: - leerlingen werken zo'n 10 lessen aan een module - er is differentiatiemogelijkheid - sterke relevante einddoelen - werk op papier en digitaal - materiaal is gemakkelijk overdraagbaar De modules zijn opbouwend in niveau over de verschillende leerjaren en verdeeld over de domeinen uit het examenprogramma. Voor VWO levert dit 6 modules op. Voor HAVO worden 4 modules ontwikkeld. Voor iedere module wordt gebrainstormd binnen de vaksectie natuurkunde. Vervolgens onderzoek ik de mogelijkheden, eventueel met een extern expert. Het materiaal wordt ontwikkeld, getest, bijgesteld en gedeeld om door derden gebruikt te worden. Voor dat doel wordt speciaal aandacht besteed aan de overdraagbaarheid. Aan gebruikers buiten het peellandcollege zal feedback gevraagd worden. Interesse om het materiaal te testen? Neem gerust contact op.