Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Stop de Brain Drain

Laatst bijgewerkt op:

;Pionier Bart Duijvelshoff  gaat op het Horizon College in Heerhugowaard samen met goede, ervaren docenten instructievideo's maken voor nieuwere docenten. Interview januari 2014Wat heeft Onderwijs Pioniers je tot nu toe gebracht?Ik heb erg veel nieuwe contacten gelegd en veel inspirerende mensen ontmoet. Welke ruimte ervaar je om aan je missie te werken en hoe gebruik je die?Dat is het lastigste. Hoe hoger in de organisatie ik kom met mijn idee hoe meer ruimte er lijkt te zijn. Terug 'op de vloer' verder weg van de abstractie is de werkelijkheid van alledag weerbarstig. Toch helpt die steun wel. Die spagaat is ook inherent aan de manier waarop organisaties vorm zijn gegeven ( ik ben docent, anderen maken beleid en plannen), dus ach, we hebben nog wel een strijd te voeren... Wie zijn je belangrijkste samenwerkingspartners binnen en buiten de school?Binnen de school vooral mijn directrice en een aantal jonge docenten met wie ik nauw samenwerk, maar, en dat vond ik verrassend, vooral ook mijn leerlingen die zeer enthousiast meewerken en een grote betrokkenheid tonen. Buiten de school (naast mijn vrouw) Jorick Scheerens van het Mediacollege, Youssef Louakili van OCW, en een voormalig medewerkster van Leraar24. Hoe zet je die samenwerkingspartners in?Ik overleg veel met hen en we ondersteunen elkaar. Soms vraag ik hen om een contact te leggen, mij op de hoogte te houden van evenementen etc. Hoe zien anderen jou als pionier?Het vreemde is dat in eerste instantie de collegae uit mijn directe team mijn plan (en ook mijn andere ict-activiteiten) met enige argwaan bekeken, terwijl de belangstelling in andere teams veel groter en positiever was. Nu, misschien ook wel doordat de directie op ons portal aandacht aan mijn plan heeft gegeven en nadat ik een extra bonus heb gekregen voor mijn werk over het afgelopen jaar, merk ik dat die scepsis begint te verdwijnen. Collegae consulteren mij en zoeken mij op met ideeën die in mijn plan passen. Hoe sta jij er over een jaar voor als pionier?Over een jaar hoop ik dat anderen mijn plan verder brengen, dat het plan zelfstandig bestaat. Over een jaar hoop ik ook weer nieuwe gave ontwikkelingen aan mijn dagelijkse praktijk te kunnen toevoegen, zodat ik anderen weer verder kan helpen. Het blijft gaan om het verbeteren van de onderwijspraktijk. Ik zal dan ook zeker volgend jaar nog voor de klas staan. ;