Dit is het digitale archief van delen.meteddie.nl
Hier vind je content die zonder dit initiatief in de prullenbak was beland.
Standaard weergave van een item.

Stand van zaken Emotioneel nabij!

Laatst bijgewerkt op:

Tussen de eerste en tweede pioniersdag is van alles gebeurd. Deze eerste periode heb ik gebruikt om informatie te verzamelen en uit te zoeken. Ik heb meerdere boeken gelezen waaronder twee van dhr. Gerrit Vignero, dhr. Jacques Heykoop en nog wat aanvullende boeken.  Dankzij de vergoeding van de Onderwijs Pioniers heb ik een aantal studiedagen kunnen volgen, waaronder de studiedag van Gerrit Vignero. Een zeer inspirerende dag! Het is mooi om te merken dat de beelden die hij gebruikt voor veel mensen helder zijn. Op deze wijze ontstaat een gemeenschappelijke taal over emotionele ontwikkeling bij mensen met een verstandelijke beperking.  Daarnaast zij we begonnen  met een groepsgewijze afname van de SEO (Schaal Emotionele Ontwikkeling), hierover ging mijn vorige blog.  Het spannendste vond ik tot nu toe de studiedag voor collega's die ik samen  met de orthopedagoge gegeven heb. Komt het doel over zoals onze intentie was en hoe wordt het ontvangen? En hoe gaan we nu verder en inhoud geven aan de volgende studiedag?! Vraag die daarbij voor mij centraal staat is: Hoe komt de leerKRACHT in zijn rol te staan en kan / neemt verantwoordelijkheid voor de emotionele ontwikkeling? In veel gevallen....hoe kan de leerkracht de belangrijke ander voor de leerling en de groep worden/zijn!  Aansluitend denk ik na over de eerste opzet van mijn plan..het opstellen van een handboek. Een handboek suggereert dat het zo moet, een keurslijf! Dit zet leerkrachten niet in hun kracht! Hoe zorg ik ervoor dat de informatie die ik graag wil overdragen bij de leerkrachten komt, zonder te zeggen 'zo moet het en zo doen wij dat hier'.  Genoeg te pionieren dus!   ;None;None